כתבות

התפתחות התינוק בשנתיים הראשונות וההשלכות על תפקודיו כילד וכמבוגר

on כניסות: 2952

התפתחות התינוק בשנתיים הראשונות וההשלכות על תפקודיו כילד וכמבוגר
מהם התנאים "להתפתח נכון"?
מעבר נכון על כל שלבי ההתפתחות.
איכות תפקוד הסנסומוטורי
מימוש חלון הזדמנויות
סביבה התפתחותית תקינה
מעבר נכון על שלבי התפתחות:
חשוב שהתינוק יעבור דרך כל שלבי ההתפתחות ויממש את השלבים מבלי לדלג על אף שלב.
לכל שלב התפתחותי יש משמעות והשלכות על התפקוד בעתיד כילד וכמבוגר. השלבים הינם אבני יסוד בהתפתחות האדם, מפתחים את הקשרים במוח ובאופן הזה מתרחשת הלמידה.
כדוגמא לכך ניתן לציין את השכיבה על הבטן, אשר אינה פשוטה לתינוק שרק יצא לעולם וצריך להתמודד עם כוח הכובד. השכיבה על הבטן היא תנאי הכרחי להתפתחות תקינה של עמוד השדרה, ליכולת ההזדקפות והתפתחות השלבים הבאים כגון: התהפכות, זחילה, ישיבה ומעבר לעמידה. תינוק אשר אינו "אוהב" את השכיבה על הבטן יתקשה בהמשך חייו במעבר לשאר שלבי ההתפתחות או יבצעם באופן משובש.
תינוק שידלג על שלב ההתהפכות או לא יממש זאת מספיק פעמים, אינו מגרה את מערכת שיווי המשקל, אינו מתמודד עם שינויים במרחב (פעם רואה את התקרה ופעם את הרצפה) ובהמשך יכול לסבול מסרבול ומריבוי נפילות.
דוגמא נוספת ניתן למצוא בזחילה על 6, אשר מחזקת את חגורת הכתפיים ודילוג על שלב זה ,יכול בעתיד להיות למכשול בישיבה ממושכת בכיתה, כתיבה והעתקה מהלוח, משום שפעולות אלו דורשות מאמץ על שרירי הגב בהישארות במצב זקיפה זמן ממושך.
גם שלבים סנסורים ותקשורתיים הינם שלבים הכרחיים בהתפתחות.
תינוק אשר אינו יוצר קשר עין יד פה,יכול להוביל לבעיות תקשורת עתידיות.
תינוק אשר אינו מפתח רפלקסים של שיווי משקל, עלול לסבול מנפילות מרובות.
תינוק אשר לא יתנסה בסוגי מגע שונים ומרקמים מגוונים עלול בעתיד לסבול מרגישויות  חושיות.
איכות התפקוד הסנסומוטורי
לא די בכך שהתינוק עובר את שלבי ההתפתחות אלא שיש חשיבות רבה ומכרעת גם לאופן בו הוא עושה זאת.
התהפכות וזחילה מאורגנת וסימטרית מורכבת מתת מרכיבים כגון: תנועתיות מלאה של בית החזה (זקיפה, כפיפה, כפיפה צידית ורוטציה).
קשר בין הגפיים, סימטריה בין הצדדים, הצלבות וכו'.
כאשר מרכיב אחד חסר זה יתבטא באופן שהתינוק מתנועע ובאופן שיבצע תנועות מוטוריות מורכבות כילד כגון: זריקת כדור, דילוג, ריקוד ועוד.
מימוש חלון הזדמנויות
לכל שלב התפתחותי יש זמן מיטבי למימושו.
כאשר לתינוק יש עיכוב התפתחותי מעבר לטווח הנורמטיבי, זה יגרור עיכוב בשלב הבא.
תפקידנו להבין מהי הסיבה לעיכוב ולחזק את התינוק במקומות בהם הוא מתקשה.
תינוק אשר מממש את השלבים בזמן, הוא תינוק אשר הופך להיות בטוח ביכולותיו ואף עצמאי בהמשך.
סיבות אפשריות לעיכובים התפתחותיים:
הריון לא תקין (שמירת הריון, מחלה בזמן ההריון).
לידה לא תקינה (ואקום, קיסרי,מלקחיים).
בעיות בזמן ההתפתחות ברחם (טורטיקוליס, דיסלקציה במפרקי ירכיים ועוד..)
פגים.
גנטיקה.
טונוס שירים לא מאוזן.
סביבה התפתחותית תקינה
מהי הסביבה ההתפתחותית של התינוק?
הורים.
מטפלים אחרים: סבתא סבא,מטפלת.
גן- צוות המטפלות, תינוקות אחרים.
ביגוד.
אביזרי התפתחות.
בחודשים הראשונים של התינוק הוריו ובעיקר אימו הם הסביבה של התינוק. האופן בו ינהגו בו, האופן בו יגיבו ויתקשרו איתו משפיעים עד מאד על התפתחותו והתנהגותו בהמשך.
דוגמאות לכך הן רבות: הורות חרדתית, דיכאון לאחר לידה, הורות שכלתנית ולפעמים אף חוסר מודעות לצרכיו האמיתיים של התינוק יכולים לגרום לתינוק להתפתח כחסר ביטחון, מפונק, חסר מוטיבציה, רגיש לשינויים וכיו"ב.
צוות הגן וכל מי שבא במגע עם התינוק בשנתיים הראשונות יכול לעצב ולהשפיע עד מאד על קווי אישיותו כילד ובעתיד אף כמבוגר.
על המטפלים להכיר את החולשות והחוזקות של התינוק, לדעת מהם הגירויים הנכונים בכל שלב על מנת שיתפתח ויממש את מלוא הפוטנציאל.
מגיל שהתינוק כבר זוחל ויותר עצמאי בתנועה רצוי להפגישו עם תינוקות בגילו - התינוקות מגרים בצורה טבעית לעשייה ,חיקוי ותקשורת וכך נוצרת למידה רגשית ,התנהגותית ותקשורתית.
שימוש לא נכון באביזרים סביבתיים יכול להוות כגורם לעיכוב התפתחותי: שעות צפייה בטלביזיה, שכיבה מרובה וממושכת בסל קל, ריבוי צעצועים, שהייה ממושכת עם מוצץ.
ביגוד עודף יכול להקשות על תנועתו של התינוק, כפות רגליים חשופות מאפשרות לתינוק לדחוף את הרצפה ולזחול, לכן עדיף לחמם את החדר ולהפחית את שכבות ביגוד.
ההשלכות העלולות להתבטא בהתפתחותו התינוק כילד:
סרבול מוטורי- מפיל חפצים, נופל כל הזמן.
בעיות חושיות- היפוסנסטיבי, היפרסנסטיבי.
קשיי מוטוריקה עדינה - השחלות, ציור, נמנע ממשחקים הדורשים מוטוריקה עדינה.
קושי חברתי - חסר ביטחון, נמנע ממשחקי חברה, הילדים אינם רוצים בחברתו, אינו מבין קודים חברתיים.
הסתגלות לשינויים - שינויים, מעברים מלחיצים אותו, מגיב בהסטריה, אלימות וכיו"ב.
בעיות קשב וריכוז.
סיכום
האופן בו התינוק מתפתח ומעצב את אישיותו מורכב מהרבה גורמים שהוזכרו לעיל, תפקידנו ההורים והמטפלים להיות מודעים לצרכים האמיתיים של התינוק/הילד על מנת שיגדל ויוכל לממש את מלוא פוטנציאל היכולת שלו מתוך יסודות חזקים, בטחון עצמי ולמידה מיטבית בהרבה אהבה.
image002
מהם התנאים "להתפתח נכון"?
•   מעבר נכון על כל שלבי ההתפתחות.
•   איכות תפקוד הסנסומוטורי
•   מימוש חלון הזדמנויות
•   סביבה התפתחותית תקינה
התפתחות התינוק בשנתיים הראשונות וההשלכות על תפקודיו כילד וכמבוגר
מהם התנאים "להתפתח נכון"?
מעבר נכון על כל שלבי ההתפתחות.
איכות תפקוד הסנסומוטורי
מימוש חלון הזדמנויות
סביבה התפתחותית תקינה
מעבר נכון על שלבי התפתחות:
חשוב שהתינוק יעבור דרך כל שלבי ההתפתחות ויממש את השלבים מבלי לדלג על אף שלב.
לכל שלב התפתחותי יש משמעות והשלכות על התפקוד בעתיד כילד וכמבוגר. השלבים הינם אבני יסוד בהתפתחות האדם, מפתחים את הקשרים במוח ובאופן הזה מתרחשת הלמידה.
כדוגמא לכך ניתן לציין את השכיבה על הבטן, אשר אינה פשוטה לתינוק שרק יצא לעולם וצריך להתמודד עם כוח הכובד. השכיבה על הבטן היא תנאי הכרחי להתפתחות תקינה של עמוד השדרה, ליכולת ההזדקפות והתפתחות השלבים הבאים כגון: התהפכות, זחילה, ישיבה ומעבר לעמידה. תינוק אשר אינו "אוהב" את השכיבה על הבטן יתקשה בהמשך חייו במעבר לשאר שלבי ההתפתחות או יבצעם באופן משובש.
תינוק שידלג על שלב ההתהפכות או לא יממש זאת מספיק פעמים, אינו מגרה את מערכת שיווי המשקל, אינו מתמודד עם שינויים במרחב (פעם רואה את התקרה ופעם את הרצפה) ובהמשך יכול לסבול מסרבול ומריבוי נפילות.
דוגמא נוספת ניתן למצוא בזחילה על 6, אשר מחזקת את חגורת הכתפיים ודילוג על שלב זה ,יכול בעתיד להיות למכשול בישיבה ממושכת בכיתה, כתיבה והעתקה מהלוח, משום שפעולות אלו דורשות מאמץ על שרירי הגב בהישארות במצב זקיפה זמן ממושך.
גם שלבים סנסורים ותקשורתיים הינם שלבים הכרחיים בהתפתחות.
תינוק אשר אינו יוצר קשר עין יד פה,יכול להוביל לבעיות תקשורת עתידיות.
תינוק אשר אינו מפתח רפלקסים של שיווי משקל, עלול לסבול מנפילות מרובות.
תינוק אשר לא יתנסה בסוגי מגע שונים ומרקמים מגוונים עלול בעתיד לסבול מרגישויות  חושיות.
איכות התפקוד הסנסומוטורי
לא די בכך שהתינוק עובר את שלבי ההתפתחות אלא שיש חשיבות רבה ומכרעת גם לאופן בו הוא עושה זאת.
התהפכות וזחילה מאורגנת וסימטרית מורכבת מתת מרכיבים כגון: תנועתיות מלאה של בית החזה (זקיפה, כפיפה, כפיפה צידית ורוטציה).
קשר בין הגפיים, סימטריה בין הצדדים, הצלבות וכו'.
כאשר מרכיב אחד חסר זה יתבטא באופן שהתינוק מתנועע ובאופן שיבצע תנועות מוטוריות מורכבות כילד כגון: זריקת כדור, דילוג, ריקוד ועוד.
מימוש חלון הזדמנויות
לכל שלב התפתחותי יש זמן מיטבי למימושו.
כאשר לתינוק יש עיכוב התפתחותי מעבר לטווח הנורמטיבי, זה יגרור עיכוב בשלב הבא.
תפקידנו להבין מהי הסיבה לעיכוב ולחזק את התינוק במקומות בהם הוא מתקשה.
תינוק אשר מממש את השלבים בזמן, הוא תינוק אשר הופך להיות בטוח ביכולותיו ואף עצמאי בהמשך.
סיבות אפשריות לעיכובים התפתחותיים:
הריון לא תקין (שמירת הריון, מחלה בזמן ההריון).
לידה לא תקינה (ואקום, קיסרי,מלקחיים).
בעיות בזמן ההתפתחות ברחם (טורטיקוליס, דיסלקציה במפרקי ירכיים ועוד..)
פגים.
גנטיקה.
טונוס שירים לא מאוזן.
סביבה התפתחותית תקינה
מהי הסביבה ההתפתחותית של התינוק?
הורים.
מטפלים אחרים: סבתא סבא,מטפלת.
גן- צוות המטפלות, תינוקות אחרים.
ביגוד.
אביזרי התפתחות.
בחודשים הראשונים של התינוק הוריו ובעיקר אימו הם הסביבה של התינוק. האופן בו ינהגו בו, האופן בו יגיבו ויתקשרו איתו משפיעים עד מאד על התפתחותו והתנהגותו בהמשך.
דוגמאות לכך הן רבות: הורות חרדתית, דיכאון לאחר לידה, הורות שכלתנית ולפעמים אף חוסר מודעות לצרכיו האמיתיים של התינוק יכולים לגרום לתינוק להתפתח כחסר ביטחון, מפונק, חסר מוטיבציה, רגיש לשינויים וכיו"ב.
צוות הגן וכל מי שבא במגע עם התינוק בשנתיים הראשונות יכול לעצב ולהשפיע עד מאד על קווי אישיותו כילד ובעתיד אף כמבוגר.
על המטפלים להכיר את החולשות והחוזקות של התינוק, לדעת מהם הגירויים הנכונים בכל שלב על מנת שיתפתח ויממש את מלוא הפוטנציאל.
מגיל שהתינוק כבר זוחל ויותר עצמאי בתנועה רצוי להפגישו עם תינוקות בגילו - התינוקות מגרים בצורה טבעית לעשייה ,חיקוי ותקשורת וכך נוצרת למידה רגשית ,התנהגותית ותקשורתית.
שימוש לא נכון באביזרים סביבתיים יכול להוות כגורם לעיכוב התפתחותי: שעות צפייה בטלביזיה, שכיבה מרובה וממושכת בסל קל, ריבוי צעצועים, שהייה ממושכת עם מוצץ.
ביגוד עודף יכול להקשות על תנועתו של התינוק, כפות רגליים חשופות מאפשרות לתינוק לדחוף את הרצפה ולזחול, לכן עדיף לחמם את החדר ולהפחית את שכבות ביגוד.
ההשלכות העלולות להתבטא בהתפתחותו התינוק כילד:
סרבול מוטורי- מפיל חפצים, נופל כל הזמן.
בעיות חושיות- היפוסנסטיבי, היפרסנסטיבי.
קשיי מוטוריקה עדינה - השחלות, ציור, נמנע ממשחקים הדורשים מוטוריקה עדינה.
קושי חברתי - חסר ביטחון, נמנע ממשחקי חברה, הילדים אינם רוצים בחברתו, אינו מבין קודים חברתיים.
הסתגלות לשינויים - שינויים, מעברים מלחיצים אותו, מגיב בהסטריה, אלימות וכיו"ב.
בעיות קשב וריכוז.
סיכום
האופן בו התינוק מתפתח ומעצב את אישיותו מורכב מהרבה גורמים שהוזכרו לעיל, תפקידנו ההורים והמטפלים להיות מודעים לצרכים האמיתיים של התינוק/הילד על מנת שיגדל ויוכל לממש את מלוא פוטנציאל היכולת שלו מתוך יסודות חזקים, בטחון עצמי ולמידה מיטבית בהרבה אהבה.

Copyright © 2015 ihud.org  Designed by Anova Web Design.

פרטי קשר של איחוד גני הילדים

 כתובת: ת.ד. 124 חדרה

טלפון: 04-6222829

פקס: 077-7002617

דוא"ל: hanan8899@gmail.com