התפתחות התינוק בשנתיים הראשונות

 

התפתחות התינוק בשנתיים הראשונות וההשלכות על תפקודיו כילד וכמבוגר

 מהם התנאים "להתפתח נכון"?

התפתחות התינוק בשנ

 מעבר נכון על כל שלבי ההתפתחות.

  • איכות תפקוד הסנסומוטורי
  • מימוש חלון הזדמנויות
  • סביבה התפתחותית תקינה

 מעבר נכון על שלבי התפתחות:

 חשוב שהתינוק יעבור דרך כל שלבי ההתפתחות ויממש את השלבים מבלי לדלג על אף שלב.

 לכל שלב התפתחותי יש משמעות והשלכות על התפקוד בעתיד כילד וכמבוגר. השלבים הינם אבני יסוד בהתפתחות האדם, מפתחים את הקשרים במוח ובאופן הזה מתרחשת הלמידה.

 

 כדוגמא לכך ניתן לציין את השכיבה על הבטן, אשר אינה פשוטה לתינוק שרק יצא לעולם וצריך להתמודד עם כוח הכובד. השכיבה על הבטן היא תנאי הכרחי להתפתחות תקינה של עמוד השדרה, ליכולת ההזדקפות והתפתחות השלבים הבאים כגון: התהפכות, זחילה, ישיבה ומעבר לעמידה. תינוק אשר אינו "אוהב" את השכיבה על הבטן יתקשה בהמשך חייו במעבר לשאר שלבי ההתפתחות או יבצעם באופן משובש.

 תינוק שידלג על שלב ההתהפכות או לא יממש זאת מספיק פעמים, אינו מגרה את מערכת שיווי המשקל, אינו מתמודד עם שינויים במרחב (פעם רואה את התקרה ופעם את הרצפה) ובהמשך יכול לסבול מסרבול ומריבוי נפילות.

 דוגמא נוספת ניתן למצוא בזחילה על 6, אשר מחזקת את חגורת הכתפיים ודילוג על שלב זה ,יכול בעתיד להיות למכשול בישיבה ממושכת בכיתה, כתיבה והעתקה מהלוח, משום שפעולות אלו דורשות מאמץ על שרירי הגב בהישארות במצב זקיפה זמן ממושך.

 גם שלבים סנסורים ותקשורתיים הינם שלבים הכרחיים בהתפתחות.

 

 תינוק אשר אינו יוצר קשר עין יד פה,יכול להוביל לבעיות תקשורת עתידיות.

 תינוק אשר אינו מפתח רפלקסים של שיווי משקל, עלול לסבול מנפילות מרובות.

 תינוק אשר לא יתנסה בסוגי מגע שונים ומרקמים מגוונים עלול בעתיד לסבול מרגישויות  חושיות.

 איכות התפקוד הסנסומוטורי

 לא די בכך שהתינוק עובר את שלבי ההתפתחות אלא שיש חשיבות רבה ומכרעת גם לאופן בו הוא עושה זאת.

 התהפכות וזחילה מאורגנת וסימטרית מורכבת מתת מרכיבים כגון: תנועתיות מלאה של בית החזה (זקיפה, כפיפה, כפיפה צידית ורוטציה).

 קשר בין הגפיים, סימטריה בין הצדדים, הצלבות וכו'.

 כאשר מרכיב אחד חסר זה יתבטא באופן שהתינוק מתנועע ובאופן שיבצע תנועות מוטוריות מורכבות כילד כגון: זריקת כדור, דילוג, ריקוד ועוד.

 מימוש חלון הזדמנויות

 לכל שלב התפתחותי יש זמן מיטבי למימושו.

 כאשר לתינוק יש עיכוב התפתחותי מעבר לטווח הנורמטיבי, זה יגרור עיכוב בשלב הבא.

 תפקידנו להבין מהי הסיבה לעיכוב ולחזק את התינוק במקומות בהם הוא מתקשה.

 תינוק אשר מממש את השלבים בזמן, הוא תינוק אשר הופך להיות בטוח ביכולותיו ואף עצמאי בהמשך.

 סיבות אפשריות לעיכובים התפתחותיים:

 הריון לא תקין (שמירת הריון, מחלה בזמן ההריון).

 לידה לא תקינה (ואקום, קיסרי,מלקחיים).

 בעיות בזמן ההתפתחות ברחם (טורטיקוליס, דיסלקציה במפרקי ירכיים ועוד..)

 פגים.               גנטיקה.

 טונוס שירים לא מאוזן.

 סביבה התפתחותית תקינה

 מהי הסביבה ההתפתחותית של התינוק?

      הורים,מטפלים אחרים: סבתא סבא,מטפלת.

  • גן- צוות המטפלות, תינוקות אחרים.
  • ביגוד,אביזרי התפתחות.

 בחודשים הראשונים של התינוק הוריו ובעיקר אימו הם הסביבה של התינוק. האופן בו ינהגו בו, האופן בו יגיבו ויתקשרו איתו משפיעים עד מאד על התפתחותו והתנהגותו בהמשך.

 דוגמאות לכך הן רבות: הורות חרדתית, דיכאון לאחר לידה, הורות שכלתנית ולפעמים אף חוסר מודעות לצרכיו האמיתיים של התינוק יכולים לגרום לתינוק להתפתח כחסר ביטחון, מפונק, חסר מוטיבציה, רגיש לשינויים וכיו"ב.

 צוות הגן וכל מי שבא במגע עם התינוק בשנתיים הראשונות יכול לעצב ולהשפיע עד מאד על קווי אישיותו כילד ובעתיד אף כמבוגר.

 על המטפלים להכיר את החולשות והחוזקות של התינוק, לדעת מהם הגירויים הנכונים בכל שלב על מנת שיתפתח ויממש את מלוא הפוטנציאל.

 מגיל שהתינוק כבר זוחל ויותר עצמאי בתנועה רצוי להפגישו עם תינוקות בגילו - התינוקות מגרים בצורה טבעית לעשייה ,חיקוי ותקשורת וכך נוצרת למידה רגשית ,התנהגותית ותקשורתית.

 שימוש לא נכון באביזרים סביבתיים יכול להוות כגורם לעיכוב התפתחותי: שעות צפייה בטלביזיה, שכיבה מרובה וממושכת בסל קל, ריבוי צעצועים, שהייה ממושכת עם מוצץ.

 ביגוד עודף יכול להקשות על תנועתו של התינוק, כפות רגליים חשופות מאפשרות לתינוק לדחוף את הרצפה ולזחול, לכן עדיף לחמם את החדר ולהפחית את שכבות ביגוד.

 ההשלכות העלולות להתבטא בהתפתחותו התינוק כילד:

      סרבול מוטורי- מפיל חפצים, נופל כל הזמן.

  • בעיות חושיות- היפוסנסטיבי, היפרסנסטיבי.
  • קשיי מוטוריקה עדינה - השחלות, ציור, נמנע ממשחקים הדורשים מוטוריקה עדינה.
  • קושי חברתי - חסר ביטחון, נמנע ממשחקי חברה, הילדים אינם רוצים בחברתו, אינו מבין קודים חברתיים.
  • הסתגלות לשינויים - שינויים, מעברים מלחיצים אותו, מגיב בהסטריה, אלימות וכיו"ב.
  • בעיות קשב וריכוז.

 סיכום

 האופן בו התינוק מתפתח ומעצב את אישיותו מורכב מהרבה גורמים שהוזכרו לעיל, תפקידנו ההורים והמטפלים להיות מודעים לצרכים האמיתיים של התינוק/הילד על מנת שיגדל ויוכל לממש את מלוא פוטנציאל היכולת שלו מתוך יסודות חזקים, בטחון עצמי ולמידה מיטבית בהרבה אהבה.

 

 

התמודדות הגננת עם שגרת היום יום בגן אינה פשוטה, עליה להתמודד, לעיתים במקביל, בכמה מישורים:
 
•מענה על צרכי הילדים בגן.
• תאום ציפיות ומענה על דרישות ההורים.
• עבודת צוות מועילה ונעימה.

 

 

 

 
התמודדויות הגננת בחיי הגן
 
 
התמודדות הגננת עם שגרת היום יום בגן אינה פשוטה, עליה להתמודד, לעיתים במקביל, בכמה מישורים:
 
•מענה על צרכי הילדים בגן.
•תאום ציפיות ומענה על דרישות ההורים.
•עבודת צוות מועילה ונעימה.
 
התמודדות עם הילדים
 
בראש ובראשונה פועלת כמובן הגננת למילוי, סיפוק ומענה על צרכי הילדים בגן. גנים פרטיים מתאפיינים בד"כ בפריסת גיל רחבה, כך שאפשר שבגן אחד ישהו תינוקות בני חצי שנה יחד עם ילדים בני שנתיים עד שלוש. בגילאים אלה ההבדלים בליווי ובטיפול הילד מהותיים ביותר, שכן לכל קבוצת גיל יש צרכים שונים ועם כל קבוצת גיל ההתמודדות שונה.
 
תינוקות בני חצי שנה עד שנה אינם מדברים וברובם אינם הולכים, כדי להביע צורך מסוים הם בוכים ולא תמיד פשוט להבין את רצונם, והם צורכים יותר ידיים. עובדות אלו הן סיבות אובייקטיביות לקשיים שוטפים איתם מתמודד צוות הגן. בנוסף סדר יום התינוק בגיל זה עדיין משתנה ולא שגרתי, דבר שמתבטא בהרגלי אוכל ושינה שונים מתינוק לתינוק ושוב, מקשה על הניהול השוטף של סדר היום בגן.
 
חשוב מאוד שהגננת/מנהלת הגן תקצה מטפלת שתהיה אמונה וקשובה אך ורק לצרכי התינוקות בגילאים אלה ואף רצוי שתהיה בעלת הכשרה מקצועית בטיפול וליווי לגיל הרך - הכשרה שניתן לרכוש דרך השתלמויות והרצאות בנושא התפתחות התינוק. יותר מכך מומלץ ללוות את הגן ביועצת התפתחותית, שתפקידה לעקוב אחר ההתפתחות התקינה של התינוקות, לאבחן מקרים חריגים, הדורשים התייחסות וטיפול פרטני ולהדריך את צוות הגן בטיפול היומיומי באמצעות תרגילי התפתחות מותאמים.
 
ליווי וטיפול מקצועי בפעוטות יהפוך את שגרת היום יום בגן לשלווה ונינוחה הרבה יותר ותאפשר לגננת להתמקד טוב יותר גם בהעברת המסרים החינוכיים כחלק מהפעילות השוטפת בגן.
 
תינוקות בני שנה עד שנתיים מפתחים את עצמאותם, עובדה זו מהווה אתגר לא רק לתינוקות עצמם אלא גם לגננת וצוות הגן. המפגשים בגן הופכים קשים יותר – זמן ההקשבה קצר ומוגבל, קשיי השפה יוצרים תסכול שעלול להוביל לנשיכות, אלימות ועוד. לכן חשוב מאוד לאבחן בשלב זה את צרכי הילד באופן פרטני ולהתייחס לכל אחד באופן שיותאם לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא, מה שעשוי למנוע בטווח הקצר וחשוב מכך בטווח הארוך יותר, בעיות התנהגותיות והפרעות קשב וריכוז למיניהן.
 
גיל שנתיים עד שלוש מאופיין ב"מרידות", אגוצנטריות, מלחמות על צעצועים שמגיעה לעיתים לאלימות ועוד. בשלב זה חשוב לשים דגש על גבולות. הצבת גבולות במסגרת הגן תצמצם בעיות התנהגותיות, היפר אקטיביות, קשיי תקשורת וכו'.
 
כמובן שהצבת הגבולות במסגרת הגן כמו גם הליווי ההתפתחותי והחינוך כולו, אינו מספיק והכרחי שההורים יישמו שיטות פעולה דומות גם בזמן שהות הילד בבית. דבר זה מוביל אותנו להתמודדות הבאה של הגננת באופן יומיומי והוא התמודדות עם הורי הילדים ומענה על דרישותיהם וציפיותיהם.
 
התמודדות עם הורי הילדים
 
הורה המפקיד את היקר לו מכל שעות ארוכות מהיום בגן הילדים, חשוב לו מכל להיות בטוח שילדו מקבל מענה לכל צרכיו  - הפיזיים והחינוכיים. ציפייה זו מצד ההורים, שרבים מהם עסוקים בקריירה עצמית, נוטה לעיתים להתרחק עד כדי השלכת האחריות המלאה על הגננת להתפתחות התקינה של ילדיהם הן מבחינה פיזית והן מבחינה התנהגותית. כך שכאשר מתעוררים אצל הילד קשיים בגן ואפילו בבית, לא תמיד ההורה מבין את חלקו בעניין, כך שהוא מותיר את ההתמודדות עם המצב לצוות הגן ללא שיתוף פעולה ולעיתים אף מאשימם במצב.
 
חוסר מודעות של הורה לגידול נכון ותקין של הילד, המתבטא באי השמת גבולות, חוסר התמודדות עם התפרצויות זעם, התפרצויות רגשיות, גמילה מחיתולים ועוד, מותירה את ההתמודדות הלא פשוטה לטיפול הילד לצוות הגן ואת האשמות וטענות ההורים לגננת או מנהלת הגן.
 
ראוי לציין כמובן, שלרוב הילדים בגן אין בעיות התנהגותיות כאלה ואחרות כלשהן, אולם לעיתים התמודדות עם ילד בעייתי אחד עלולה להשליך על כל הפעילות התקינה של הגן ולגרום לתסכול ולמעמסה כבדה על צוות הגן ובאופן עקיף להשפיע על כל ילדי הגן.
 
בכדי ליצור דיאדה, קשר של אמון ושיתוף פעולה בין הגן ובין הבית לטובת הילד חשוב ומומלץ להתנהל בדרכים הבאות:
 
•לערוך אסיפת הורים לתאום ציפיות הדדי, הגדרת נהלים ברורים, חופשים וכיו"ב.
•לערוך שאלון מקדים על הילד, ממנו אפשר יהיה ללמוד על הרגלי הילד, היסטוריית ההתפתחות וכו'.
•לקיים הרצאות מקצועיות להורים להעלאת המודעות בנושאים שונים כגון: התפתחות הילד בשנותיו הראשונות וחשיבותן, השמת גבולות, נשיכות, גמילה ועוד.
•לקיים יום הורים לאחר תקופת הסתגלות ראשונית להערכת הילד ובמסגרתו להעלות בקשות מיוחדות של ההורה.
•זימון ההורים לשיחה מסודרת כאשר מתעוררת בעיה התפתחותית/התנהגותית - לאחר שעות העבודה וללא הילד.
•אסרטיביות ובטחון לעומת הרצון למצוא חן בעיני ההורים.
•אוזן קשובה להורה ומתן מענה מקצועי.
•שיקוף על הנעשה בגן ועל מצב הילד.
•ליווי הגן ביועצת התפתחותית מקצועית המקיימת תיק התפתחותי אישי ומדריכה את צוות הגן וההורים.
 
התמודדות עם הצוות בעבודה
 
עבודת צוות יכולה להיות עבודה יעילה ומועילה שמנעימה את זמן העבודה. התנהלות נכונה בצוות מקלה על התמודדות עם שאר קשיי עבודת הגן (ילדים, הורים).
 
לעומת זאת חיכוכים בין אנשי הצוות, או כאשר אחד מהצוות ממורמר או מתוסכל, כל הגן סובל מכך, לרבות הילדים שחשים במתח ומגיבים לכך.
 
מהן הסיבות האפשריות לחיכוכים בצוות הגן?
 
•חוסר בתאום ציפיות.
•ליקוי בתקשורת בין הצוות - כל אחת עובדת לעצמה.
•הרגלי עבודה שונים.
•השקפת חינוך ועבודה עם ילדים שונה.
•אופי שונה.
 
זמני העבודה בגן מאד אינטנסיביים ובד"כ לא מאפשרים זמן שיחה איכותי ומקצועי.
 
על מנת שעבודת הצוות תהיה יעילה מועילה ונעימה מומלץ:
 
•לקיים שיחה ותאום ציפיות מסודר לפני תחילת עבודה, להגדיר נהלים ברורים ושיטות עבודה, לקבוע סדר יום  והגדרת תפקיד, לתאם השקפת חינוך (טלוויזיה בגן?).
•לקיים פגישת צוות קבועה להעלאת נושאים שונים ובעיות מחיי היומיום בגן.
•לצרף לגן יועצת מקצועית העונה על שאלות מקצועיות של הצוות ושל ההורים, מגשרת על פערים בגישות השונות של הצוות ומובילה לביקורת בונה ולא משפילה.
•לאתגר ולהעשיר את הצוות מקצועית (השתלמויות, הרצאות).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

דרג פריט זה
(0 הצבעות)
hanan

Integer ipsum nulla, fringilla sed vulputate eget, consequat quis odio. Nullam commodo, neque at pretium adipiscing, ligula magna placerat massa, blandit cursus lectus lacus et elit. Fusce diam nunc, rhoncus sit amet.

אתר: darkkiller.info
עוד בקטיגוריה « נהלים מצילים חיים

251905 תגובות

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

Copyright © 2015 ihud.org  Designed by Anova Web Design.

פרטי קשר של איחוד גני הילדים

 כתובת: ת.ד. 124 חדרה

טלפון: 04-6222829

פקס: 077-7002617

דוא"ל: hanan8899@gmail.com