טיפול בהשמנה בקרב ילדים

שלום לכולם !הסברים על מניעת השמנה ועודף משקל בילדים תמצאו בדיוק כאן!!כנסו כנסו שלא תפספסו!!
הידעתם...השמנה היא המחלה הכרונית השכיחה ביותר בילדים בעולם המערבי.


הדרך היעילה למנוע השמנה בילדים או לטפל בה היא כאשר כל המשפחה מאמצת את אורח החיים הבריא והרגלי התזונה הנכונה, וההורים מהווים מודל לחיקוי
על ההורים להפגין סמכות הורית ולהוות מודל לחיקוי בעיצוב הרגלי האכילה והפעילות של ילדם.
ההורים הם אלה שאחראים על סדר ומגוון הארוחות של בני הבית ובניהם הילדים -וכשההורים מודעים ואוהבים אוכל בריא ומזין ,ניכרת השפעה מיטבית בקרב בני המשפחה שמשפיעים זה על זה.כשאנו אוכלים טוב אנו מרגישים טוב!

עודף משקל והשמנה...
והמחלות שבאות בעקבותיהם ניתנים למניעה, ולכן יש צורך לשים דגש גדול על נושא המניעה!
מניעת השמנה באמצעות חינוך לתזונה נכונה ואורח חיים בריא היא בלי ספק הדרך הטובה ביותר לטפל בהשמנה ולמגר את הבעיה
מניעה כוללת גם איתור מוקדם, טיפול ומעקב רב מקצועי ע''י רופאים ,דיאטניות ובעלי מקצוע העוסקים בטיפול

כשאנחנו מדברים על תזונת ההורים ובפרט בקרב הילדים יש לשים לב ל:
ריבוי מזון מתועש (נקניקיות, קבב, שניצל מהצומח)- הרבה פעמים אין זמן וכח להכין ולהשקיע במזון איכותי ומזין בעל ערכים תזונתיים גבוהים אבל אם נשקיע מאמץ (לא גדול במיוחד),נמנע מחלות\דלקות\עודף משקל מיותר והשמנה ועוד
הגשת משקאות ממותקים בתפריט המשפחה- אין כמו מים-הכי בריא והכי חשוב לא לוותר על מים. יש לשים לב להימנע של ממש במשקאות ממותקים שאין בהם צורך ויתרון ובטח שלא על פני מים!
חוסר גיוון ארוחת הבוקר- בוא נגיד שזה משתנה בין אדם לאדם -יש ילדים שמעדיפים דגנים עם חלב ויש כאלה שמעדיפים סנדוויץ' .אז כמובן שעדיף להתאים לכל ילד את המזון האהוב עליו כי עדיף שיאכל מאשר שידלג על ארוחה משמעותית. ובדיוק בגלל זה ,על מנת לשמר את הרגל ארוחת הבוקר ,רצוי לגוון בתפריט ולשלב שלל צבעים ממינים שונים ולגוון במאכלים טעימים אך בריאים .ברגע שלא נגוון ונאכל את אותם המאכלים,נשתעמם מהר ונתאייש מלהשקיע באיכות ונתפשר עליה.

חשוב לעשות:
קיום ארוחות מסודרות -חשיבותו של הסדר הוא כדי שנרגיש בשליטה , מעבר לכך ,לא נאכל "שטויות" כמו ממתקים מיותרים וחטיפים למינהם,חשוב שנקפיד על גודל מנה פרופורציונלי ונדע למתן כמויות , אין צורך לאכול ארוחות גדולות מדי שיביאו עמם צומות לאחר מכן או לחילופין תחושת "התפוצצות", לכן נקפיד לאכול באופן מסודר ומתון
קיום ארוחה משפחתית אחת ליום- הכי כיף וחשוב לשבת עם כל המשפחה לפחות פעם ביום -לחלוק חוויות, וכשזה בא עם אוכל זה גם יוצר אוירה נעימה וחיובית סביב השולחן,אוירה שנותנת תחושה ביתית, כשניצור כזו אוירה, הילדים יקבלו דוגמא טובה שהביחד מגיע עם אוכל ומסביב אוירה טובה וכך יהיה לילדים חשק לאכול ולנסות מאכלים חדשים
שעות מסך עד שעתיים ליום- בוא נגיד שהרבה פעמים צפיה בטלויזיה \שהיה מול מחשב -מגיע טוב עם אוכל ליד. במקום זה ,כשהילדים פעילים ,הם לא מתעסקים באוכל כמו במצב פסיבי של צפייה בטלויזיה .
תוכניות מקצועיות להתערבות לירידה במשקל ,קשורות במינימום סיכון לסיבוכים התנהגותיים בקרב ילדים ובני נוער.
מעורבות המשפחה בטיפול בהשמנת ילדים הינה מכרעת!
ה"מטופל" אינו אחראי ישירות על רכישת המזון, הכנתו ואופן הגשתו. יש לעצב את סביבת הבית כך שהילדים והמתבגרים יוכלו לעשות בחירות תזונתיות נבונות ביתר קלות ולשמור על אורח חיים בריא.
המורכבות שבמניעת השמנה לא טמונה בזיהוי התנהגויות מקדמות השמנה אלא בתהליך ההשפעה.
על כל המשפחה לשנות את הרגלי חיים , התנהגויות וסביבת הבית
המטרה העיקרית – שיפור מצב הבריאות הגופנית בטווח הרחוק בעזרת קידום שינויים באורח החיים.
שיפור בריאותו הנפשית של הילד – שיפור הערכה עצמית, שיפור בגישה כלפיי האוכל ובדימוי גוף
שיפור באחוזוני BMI
הילדות הינה פרק זמן חשוב שבו יש להקנות לילדים הרגלי תזונה ופעילות בריאים שיגנו עליהם מפני השמנה בהמשך החיים.

צמצום צריכת משקאות ממותקים בסוכר
היצמדות להמלצות לגבי צריכת ירקות ופירות לילדים = מעל 5 מנות ירק ופרי ליום
הגבלת שעות הצפייה בטלביזיה ושימוש במחשב לשעתיים ביממה
אי-צפייה בטלביזיה לפני גיל שנתיים
הוצאת טלביזיה ומחשב מחדר השינה של הילד
אכילת ארוחת בוקר מדי יום
צמצום אכילה מחוץ לבית, ובעיקר זו מסוג המזון המהיר
ארוחות משפחתיות משותפות
הגבלת גודל המנה המוגשת לילד
אכילת תזונה מאוזנת ועתירת סידן וסיבים תזונתיים
הנקה בלבד עד גיל 6 חודשים, והנקה משולבת עם מזונות משלימים עד גיל 12 חודשים
הגבלת צריכת מזונות עתירי אנרגיה
ביצוע פעילות גופנית בעצימות בינונית-מאומצת מדי יום למשך 60 דקות לפחות.

זמן מסך: מתחת לגיל שנתיים להימנע עד כמה שאפשר מזמן מסך. מגיל שנתיים עד גיל שש שנים להגביל את זמן המסך לשבע שעות שבועיות ולא יותר משעתיים ביום.
להימנע מאכילה תוך כדי צפייה במסך
קיים קשר בין משך שעות שינה בילדות לבין הפחתת הסיכון להשמנה. חשוב אפוא להקנות הרגלי שינה כבר במהלך שנת החיים הראשונה. עד גיל שנתיים מומלצת שינה של לפחות 12 שעות. בגילאי 2-5 שינה של 11 שעות. מומלץ
יש לאפשר לילדים עד גיל שנתיים פעילות לא מובנת של 31 דקות ליום. מגיל שנתיים ועד גיל 6 מומלץ לצבור 61 דקות פעילות יומית כחלק מסדר היום ומתרבות הפנאי
יש להתאים את גודל המנה/הצלחת לגיל הילד.
חשוב להקפיד על סדר יום תזונתי המכיל 3 ארוחות עיקריות: בוקר, צהריים וערב. בין הארוחות העיקריות יש לשלב ארוחות ביניים הכוללות פירות ומוצרי מזון עשירים ברכיבי תזונה בריאים.
חשיבות רבה נודעת לארוחת הבוקר.
יש להעדיף שתיית מים על פני שתיית מיצים.
חשוב ליזום ארוחה משפחתית לפחות 3 פעמים בשבוע.

חשוב כי לפחות אחד ההורים יאכל בשולחן עם הילדים, ויהווה מודל חיקוי לאכילה בריאה, מגוונת ומאוזנת.
חשוב שההורים ובני המשפחה יקפידו על שיח חיובי סביב נושא האכילה וימנעו מעיסוק מרובה בנושא המשקל והמראה החיצוני, הן שלהם והן של ילדיהם בנוכחות הילדים.

דרג פריט זה
(0 הצבעות)

Copyright © 2015 ihud.org  Designed by Anova Web Design.

פרטי קשר של איחוד גני הילדים

 כתובת: ת.ד. 124 חדרה

טלפון: 04-6222829

פקס: 077-7002617

דוא"ל: hanan8899@gmail.com