להיכרות עם הגוף שלנו יש חשיבות רבה. זה עוזר לילדים להכיר את עצמם,
להרגיש יותר טוב עם גופם ולזכות בתחושת ביטחון
- את הנושא אני מתחילה עם היכרות עם הפנים שלנו. אני מביאה מראות קטנות לכל הילדים (אפשר גם לבקש שיביאו מהבית), כל ילד יושב עם המראה ומתבונן בפנים שלו ומתאר מה הוא רואה. אפשר לשאול אותם מה הם אוהבים בפנים שלהם ואחרי זה לתת להם למשש את הפנים שלהם. מומלץ לעשות את הפעילות הזו בקבוצה קטנה, אבל אפשר גם במליאה.
מתאים לילדים מגיל 2.5 ומעלה
לתינוקות וילדים צעירים יותר אפשר לתת רק למשש או שהגננת נוגעת בפנים שלהם ונוקבת בשמות אברי הפנים: “הנה העניים של זוהר איזה עיניים יפות”, “איזה פה חמוד יש לעמליה” וכו’. - בפעילות השנייה הילדים ישבו זה מול זה ויתארו אחד לשני מה הם רואים בפנים של החבר שמולם, הם משווים מה דומה ומה שונה בניהם.
עוצמים לילד את העיניים, נותנים לו למשש פנים של ילד אחר ונסות לזהות מי הילד. אחרי זה שואלים אותו מה עזר לו לזהות שזה הילד הזה- האם זה לפי השיער?, או נקודת חן שהוא הרגיש וכו’. - בפעילויות הבאות אני עוברת איבר איבר בפנים ומסבירה למה הוא משמש.
כל הפעילויות על החושים מתאימה לבני 2.5 ומעלה
עיניים: למה הן משמשות? מה שונה ומה דומה בינינו בעיניים (צבע, צורה, זה שלכולנו יש שתי עיניים). אפשר לדבר על זה שיש אנשים שלא רואים ולהסביר איך הם קוראים ומסתדרים, אחרים שמרכיבים משקפיים בשביל לראות, אפשר לעשות בדיקות ראיה או לשאול את הילדים איך הם יכולים לזהות דברים כשהעניים שלהם עצומות. לדבר על הגבות והריסים מה תפקידם של הריסים. - האף וחוש הריח: לדבר עם הילדים על האף שלנו, לתת להם למשש את האף שלהם לראות שיש כל מיני סוגי אפים. עם ילדים גדולים יותר אפשר לדבר על האנטומיה של האף. עם הצעירים יותר להתמקד בחוש הריח- לתת להם להריח דברים, לעשות להם מבחן ריח שהם צריכים לזהות מאכלים וחפצים לפי הריח בעיניים עצומות.
- הפה וחוש הטעם: לדבר על השימושים של הפה, מה אנחנו עושים איתו? עם ילדים גדולים אפשר לדבר על האנטומיה של הפה. עם הקטנים לדבר על מה יש לנו בפה (שיניים, לשון, שפתיים).
לאחר מכן עוברים לחוש הטעם, נותנים לילדים לטעום דברים שונים ועושים להם מבחן טעימה עיוורת שבו הם מזהים מאכלים בעניים עצומות. אפשר לתת לילדים להזיז דברים בעזרת הפה עם נשיפות (צמר גפן, עלה בועות סבון), אפשר לעשות להם תרגיל נשימות. - אוזניים וחוש השמיעה: למה משמשות האוזניים? עם הגדולים אפשר לדבר על האנטומיה של האוזן, לסגור את האוזניים עם הידיים ולראות אם אנחנו שומעים באותה עוצמה. להשמיע צלילים שונים של חפצים (מכונית, אופנוע, מים זורמים וכו’) ולתת לילדים לנסות לזהות מה זה.
- הידיים וחוש המישוש: מדברים מה אפשר לעשות עם הידיים? איזה חלקים יש לנו ביד (זרוע, כתפיים, מרפק, אמה, שורש כף היד, כף יד, אצבעות, ציפורנים). עושים הרבה פעילויות עם הידיים, ואז נותנים לילדים למשש ולזהות חפצים בעיניים עצומות.עם צעירים ותינוקות אפשר לדבר על שמות האצבעות ולשיר איתם שירים.
- הרגליים: מה עושים עם הרגלים? חלקי הרגל (ירך, ברך, שוק, קרסול, כף רגל אצבעות). הולכים, קופצים, רצים, רוקדים וקופצים על רגל אחת. אחר כך קושרים לילדים את הרגליים והם צריכים לעשות את אותם דברים עם רגלים קשורות.מתאים לילדים בני 2.5 ומעלה
עם צעירים ותינוקות אפשר לדבר על שמות חלקי הרגל, הגננת נוגעת ברגליים ואומרת את השם של החלק רגל, אפשר לדגדג את כפות הרגלים, אפשר לבקש שיגעו בחלק של הרגל שהגננת אומרת. - צוואר, חזה, בטן, גב, עורף: מזכירים את האברים ונוגעים בהם. מדברים בין אילו אברי גוף הם נמצאים (הצוואר בין הראש לבין החזה).משחק: לוקחים 4 ילדים 2 ילדים עומדים ושני ילדים עוטפים אותם בנייר טואלט.
מתאים לצעירים וגם לבוגרים יותר. - ישבן ואברים אינטימיים:
מדברים עם הילדים על מילים נרדפות לישבן, מה ההבדל בין בנים לבנות, מה עושים עם הדגדגן, מה עושים עם הפין ומה עושים עם פי הטבעת.
מתאים לילדים מגיל 3 ומעלה.
- אברים פנימיים: כל יום מדברים על איבר פנימי אחר- יום אחד על מערכת העיכול, יום אחד על הדם, יום אחד על השרירים, יום אחד על העצבים, יום אחד על הלב, על הריאות, על מערכת הנשימה, על המוח, מערכת השתן. כל מערכת מראים בתמונות ומסבירים מה תפקידה ולמה אנחנו צריכים אותה.
מתאים לילדים מגיל 4 ומעלה.
יצירות מתאימות לנושא:
-
- הכנת פנים על צלחת מקרטון: גוזרים את כל חלקי הפנים וכל ילד מרכיב לו פנים משלו.
- הכנת דמות ילד: נותנים לילדים חלקי גוף והם מדביקים על ברסטול ומכינים לעצמם ילד.
- פורטרט עצמי: הילדים מסתכלים במראה ומצירים את עצמם
- פורטרט בעקבות עבודותיו של חנוך פיבן: הילדים מכינים דיוקן עצמי מחומרים שונים (צעצועים ישנים, חומרי טבע, שאריות בדים וניירות וכדומה).
- ציור בעזרת הפה
- ציור בעזרת הרגלים.
- צבעי ידיים
- ציור בגואש או בצבעי ידיים עם כל הגוף (בטן, גב, ישבן)
- ציור בעיניים עצומות
- גירוד סבון (ביום שמדברים על חוש הריח)
- ציור עם מאכלים שונים (זיתים, קטשופ, תבלינים), ביום שמדברים על חוש הטעם.
- טביעות אצבע, כף יד וכף רגל.
לוח נושא ומשחקים נלווים:
-
- דמויות של ילדה וילד עם שמותיהם של כל חלקי הגוף.
- תמונות של כל הילדים כשכל ילד מצביע או מדגיש איבר אחר בגופי.
- לוח פעיל עם סקוצ’ים או מגנטים של חלקי גוף שונים שהילדים יכולים להרכיב איתם איש.
- ספר שמחולק לשלוש רצועות: פנים, פלג גוף עליון ורגליים. הילדים יכולים לדפדף ובכל פעם להרכיב איש שלהם.
- ספר שמחולק לארבע רצועות: שיער, עיניים, פה, אף והילדים יכולים להרכיב פנים שונות.
ניתן להשתמש ברעיון זה במספר דרכים:
-מבקשים מההורים לשלוח תמונות פנים של כל חברי המשפחה (אחים, הורים, בעלי חיים, סבתא וסבא וכו’) ויוצרים עבור כל ילד ספרון משחק אישי שבו הוא יכול לערבב בין בני משפחתו. מקסים גם כמתנה ליום המשפחה.
-יוצרים את הספרון עם תמונות הפנים של כל ילדי הגן. אפשר עותק אחד כמשחק של הגן או לתת עותק אישי לכל ילד. - משחק של מר תפוח אדמה.
- משחק קלפים על השימושים השונים של הגוף (התאם שימוש לאיבר).
סיפורים על הנושא:
- הגוף שלי הוא רק שלי/ יעל פרר
- אני וגופי/ ג’ו קאופמן
- אני וגופי/ סלבעה שניידר
- מסע אל גוף האדם/ סדרת העולם המופלא
- טיול אחר/ אלונה פרנקל
- הגוף שלי/ הסקרנים
- איפה גברת זרת?/ שולה מודן
- עשר אצבעות קטנות/ קריסטי דמפסי
שירים על הנושא:
- מי יכול (לשים יד על הראש)/דתיה בן דור
- אף סנטר ולחיים/ חיה שנהב
- ידים למעלה על הראש
- הופ על הברכיים/ליאורה שלזינגר
- חבר חדש בראי/דתיה בן דור
- ידיים ידיים מה אתן עושות/ ליאורה שלזינגר
- ריקוד ההוקי פוקי
- בוקר של חוויה והנאה/ חנה סתוי ושרונה חיוחמו (בדיסק יש שירים נוספים על אברי הגוף)
- אף אחד ושתי עיניים/ אפרוחים
- יד אחת ושתי ידיים/ ליאורה שלזינגר
- ראש וכתפיים/ מארק סמוליאן
- הפנים שלי/ גדי גולדמן
- אף שלי אף שלך/ ליאורה שלזינגר
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
אני מדברת על הגוף וחלקיו לאורך כל השנה ומזכירה את אברי הגוף בסיטואציות שונות.