מערכים בנושא הגינה

הגינה הוא נושא נפלא כי הוא מתאים למגוון רחב של ילדים, אני אוהבת לשלב אותו ביחד עם שיחה על חשיבות אכילת ירקות.

  1. אני מתחילה את הנושא עם הספר “זרע של צנונית” שכתבה חנה הורן.
    אני והילדים דנים וחושבים מה הילד היה צריך לעשות עד שהצנונית נבטה.
    השיחה מתאימה לגילאי 3 ומעלה. לצעירים יותר רק מקריאים את הסיפור.

  2. במפגש השני אנו מדברים על אילו כלי עבודה צריך בשביל שתילה.
    אני מביאה כלי עבודה ומספרת על תפקידו של כל אחד.
    מתאים לגילאי 3 ומעלה. עם צעירים יותר אפשר להביא כפות מהחצר או מעדרים קטנים ולשיר שיר תוך שהם עודרים.
  3. במפגש השלישי אנו מדברים על ההבדל בין פקעות לזרעים, אני מביאה גם פקעות וגם זרעים, הילדים נוגעים, ממששים, מסתכלים ואומרים איזה הבדלים הם רואים.
    מתאים לגילאי 3 ומעלה. לצעירים אפשר להביא פקעות ולתת להם לגעת.
  4. במפגש הרביעי אנו לומדים על הדחליל: מה תפקידו? ממה אפשר לעשות דחליל?
    אני מספרת את הסיפור “הדחליל” של לווין קפניס.
    מתאים לגילאי 2.5 ומעלה. לצעירים אפשר פשוט לספר את הסיפור.
  5. במפגש החמישי אנו מנביטים ביחד זרעי חומוס, אבוקדו, בטטה ושעועית. אפשר לתת לכל ילד צלוחית אישית עם צמר גפן שיעשה לעצמו או שכולם עושים ביחד (מתאים גם לעבודה במליאה וגם בקבוצה קטנה).
    מתאים לגילאי 2 ומעלה. לצעירים יותר שהגננת תעשה והילדים רק יסתכלו.
  6. במפגש השישי יוצאים ביחד למקום שהקצנו לגינה: הילדים עודרים, שמים דשן, מרטיבים את האדמה ומכינים את האזור לשתילה. גם פעילות זו אפשר לעשות בקבוצות קטנות או כולם ביחד, תלוי בגודל השטח.
    מתאים לילדים מגיל 2.5 ומעלה. לצעירים הגננת עושה והילדים מסתכלים אולי קצת עוזרים לה לעדור עם כפות קטנות.
  7. מפגש שביעי (יום או יומיים אחר כך) יוצאים עם הילדים, מכינים ערוגות ושותלים זרעים ופקעות. עושים טבלת תורנים וכל יום קבוצת תורנים אחרת יוצאת להשקות את הגינה.
  8. במפגש השמיני מכינים עם הילדים דחליל ומעמידים בגינה. אני מביאה מלא כובעים, חולצות ומטפחות, דלי שעליו מצירים פרצוף והילדים מלבישים את הדחליל.
    אפשר במפגש זה לחזור על הסיפור “הדחליל” של לווין קפניס.
  9. אחרי ששתלנו ובזמן שאנחנו ממתינים שהזרעים ינבטו אני מלמדת את הילדים על ירקות.
    יום אחד אני מביאה גזר ולפפון, אנו בודקים אם יש לירקות אלו קליפה? האם אוכלים את הקליפה? איפה נמצאים הגרעינים שלהם? האם זה ירק של זרעים או פקעות ומה הערכים התזונתים שהוא נותן לנו, כמובן שאנחנו גם טועמים מזה.
    מתאים לגילאי שנתיים ומעלה. עם צעירים יותר אפשר להביא את הירקות ולדבר על הצבע, הצורה והטעם.
  10. יום אחרי אני מביאה עגבנייה וצנונית ואנו עושים את אותו התהליך. בודקים אם יש קליפה? האם אוכלים אותה? אם היא עבה או דקה? טועמים ולומדים מה הערכים התזונתיים של ירקות אלו.
  11. יום אחרי אני מביאה חסה ופלפל ואנחנו רואים שלחסה אין גרעינים ולפלפל הגרעינים נמצאים בתוך הפרי, אנחנו נוגעים, מריחים, טועמים ומבינים את הערכים התזונתיים של ירקות אלו.

 פעילויות בנושא:

  • הכנת מרק ירקות
  • הכנת סלט
  • הצגה בעקבות “אליעזר והגזר”
  • המחזה בעקבות “לדודה טובה היה לה כובע”

 יצירות בנושא:

  • הדבקת זרעים
  • פיסול מירקות ופירות
  • הכנת עציצים מיוחדים
  • הדבקת מדבקות של ירקות
  • הכנת דחליל אישי

סיפורים על הנושא:

  • אליעזר והגזר/ אלכסיי ניקולאייביץ
  • הדחליל/ לוין קפניס
  • אורח בגינה/ ריקי זקן
  • זרע של צנונית/ חנה הורן
  • חתונה בגינה/ מירי צללזון
  • חנן הגנן/ רינת הופר
  • פלא זרע עץ/ יונה טפר

שירים על הנושא:

  • גינה לי גינה לי
  • אפונה וגזר
  • מלפפון צמח בגן
  • עגבניה צומחת בגינה
  • בערוגת הגינה
  • איך צומח עשב
  • זרעים של מסטיק
  • לדודה טובה היה לה כובע
  • גנן גידל דגן בגן
    במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש.
    לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן

 

נושא הגינה הוא מאוד חווייתי ורחב, ויכול ללוות אותנו במהלך השנה בהתאם לעונה: פירות חורף וקיץ, שתילים עונתיים ועוד.

This Post Has 2 Comments

  1. לירון

    יפהפה! המערכים בטוח יצמיחו למידה פוריה 🙂
    תודה

  2. אביב

    מקסים!

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם