מערך בנושא העיר שלי

במערך הזה אני אתן לכן את הרעיונות כללים, פשוט תיקחו את הרעיונות ותמירו לעיר, למושב או לקיבוץ שלכן.

  1. אני מתחילה את הנושא שכל ילד מספר על הרחוב שהוא גר בו, ועל הבית, (מי שגננת במושב או בקיבוץ  אפשר לדבר על משק שיש להם או אילו מבני המשפחה גרים לידם).

  2. מהבית והרחוב של כל ילד אנו עוברים לדבר על השכונה שבה הילדים גרים, מה יש לנו בשכונה (גנים, בתי ספר, ספריה, מתנ”ס, קאנטרי, גני משחקים, דואר, סופר וכו’) אני נוהגת לעשות גם סיור בשכונה ובא אנחנו רואים את כל הדברים שדברנו עליהם ויש בשכונה.

  3. המפגש הבא  אנחנו מדברים על שם העיר, אילו שמות היו לה פעם או איך בחרו את השם לה? מה אומר השם של העיר? מי המציא את השם?

  4. משם העיר אני עוברת להיסטוריה של העיר, מתי היא הוקמה? האם היתה שייכת תמיד ליהודים? אני מראה תמונות של פעם ושל עכשיו, מספרת מי הקים את העיר? מה היה ראש העיר הראשון ומי ראש העיר עכשיו?

  5. בקבוצה קטנה- אני מביאה תמונות של כל מיני מקומות בעיר מפעם ומעכשיו, אני מבקשת מהילדים להתאים את המקומות של פעם ועכשיו (בריכה מפעם בריכה של היום, מכולת של פעם סופר של היום וכו’), הילדים מתבוננים ואומרים אילו דברים דומים ואילו דברים שונים מאיך שהעיר היתה נראית פעם ואיך שהיא היום.                                                                                                                                                                         
  6. אחרי שלמדנו על ההיסטוריה של העיר, אנו מדברים על מקומות ואתרים חשובים שיש בעיר גם עליהם מדברים מי בנה אותם? מה החשיבות שלהם לעיר.

  7. בשלב הזה אני עושה חידון להורים- הילדים מציגים כל מיני אתרים בעיר וההורים צריכים לנחש איזה אתר זה (אני מצלמת את זה ושולחת להורים בווטסאפ והם מחזירים לי את הניחושים).                                                           
  8. אחרי האתרים אני מדברת על הסמל של העיר, דגל של העיר, פרח או עץ שמיצגים את העיר או גדלים שם במיוחד אנו חוקרים על כל אחד מהדברים האלו, הילדים מצירים את סמל העיר.                                                          
  9. בפרויקט הבא הילדים ואני בונים את העיר מכל מיני דברים, קרטונים, קוביות- אני ממש מכינים מיני עיר קטנה.                                                                                                                                                                                                                                                                                          
  10. עיר החלומות- הילדים מתארים את עיר החלומות שלהם, מה הם היו רוצים שיהיה בעיר? איך העיר תראה? מה הם היו מוסיפים? על איזה דברים הם היו מוותרים.                                                                                          
  11. הילדים יוצרים סמל חדש לעיר ומעצבים אותו.                                                                                                                                                                                                                                                     
  12. אני מארגנת פגישה עם ראש העיר- הילדים מראים לו את כל הדברים שהכינו, מספרים לו על הדברים שלמדו על העיר, ושואלים אותו שאלות על תפקידו.                                                                                                          
  13. במהלך כל השנה כל ילד מחליט להעמיק במשהו שקשור לעיר וכל פעם ילד אחר מספר על הדבר שהוא חקר (זה יכול להיות שירים שנכתבו על העיר, אתר מסוים, השכונה שגרים, סיפורים על העיר, המשפחה שלו והעיר וכו’).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
  14. לסיום הנושא אני מארגנת סיור לילדים וההורים ברחבי העיר, בכל המקומות שלמדנו עליהם אנחנו נעצרים בכל מקום ונזכרים במה שלמדנו על כל מקום, מחפשים את הסמל והדגל של העיר.

שירים בנושא ערים:

  • עיר מקלט
  • עיר לבנה
  • עיר שלום
  • גן סגור
  • אדוני ראש העיר
  • שלג על עירי
  • עיר של קיץ

אני גננת בתל אביב אז אני שמה הרבה שירים על תל אביב- שכל אחת תחפש שירים על העיר/מושב/קיבוץ ששם היא מגננת וזה השירים הכי טובים להשמיע לילדים.

בעיני הכרות עם המקום שהילדים גרים בו היא חשובה מאוד והיא גורמת לילדים לתחושת שייכות.

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם