- המלצות על ספרים
כל ילד בוחר ספר אהוב ואנו מכינים ביחד ספר המלצות על הספרים שהילדים בחרו.
מתאים לגיל 4-12 שנים. כמובן שמעלים את רמת הקושי בהתאם לגיל וליכולת, ילדים שיודעים לכתוב – כותבים בעצמם המלצה ותקציר של העלילה. ילדים שלא כותבים – הגננת או ההורים כותבים המלצה, אפשר גם צילום של הילד עם הספר, או ציור שהילד צייר בעקבות הספר.
- ספרים במטבח
בישול או אפייה בעקבות ספר – בוחרים ספר שיש בו אוכל או שמדבר על אוכל ומכינים בעקבותיו מאכל מתאים.
אליעזר והגזר- אפשר להכין עוגת גזר או סלט גזר, סלט ירקות – להכין עם הילדים סלט, מרק דלעת.
לעולם לא אוכל עגבנייה – אפשר להכין מאכל עם עגבניות,
דוגמאות לספרים נוספים: האריה שאהב תות, משפחה מיוחדת במינה, חרוזים טעימים, אתי ספגטי, תירס חם.
עם הגדולים אפשר שכל ילד יביא מאכל שאהוב אצלו בבית ולהכין ביחד ספר מתכונים, או גם לקחת ספר של ילדים גדולים יותר שמוזכרים בו מאכלים.
מתאים לגיל 2-12 שנים.
- כל ספר הוא מטמון
חפש את המטמון בעקבות ספרים – מחביאים ספרים בגן ובחצר, הילדים מקבלים פתקים ובהם רמזים על איזה ספר הם מחפשים ואיפה הוא נמצא, ומתחילים לחפש. אפשר במקום פתקים – חפצים שמוזכרים בספר.
מתאים לגיל 3-6 שנים.
- סופרים ותפקידם
לומדים על תפקידו של הסופר ועל סופרים שונים. במידה ואתן מכירות סופר מסוים ויש אפשרות להזמין אותו לגן שהילדים ישאלו שאלות והוא יספר על עבודתו או יספר סיפור שכתב לילדים, אפשר לעשות בסיום הנושא.
מתאים לבני 3-10 שנים.
- שם הספר
מה מצויר על הכריכה של הספר ומה שם הספר ועל מה זה מרמז לנו שיהיה בסיפור? לבחור כריכות שונות של ספרים שהילדים לא מכירים ולתת להם לנחש לפי הציור ושם הספר מה יסופר בו. בגילאי 5-6 אפשר לתת להם אחרי שמספרים את הסיפור, להמציא שם אחר לספר ומי שיודע לכתוב – שיכתוב את השם.
מתאים לגיל 2-6 שנים. בגיל שנתיים הם יאמרו מילה אחת או שתיים: על הכריכה מצויר דובון, הסיפור יהיה על דובי, בגיל 3 הם יגידו כבר משפט אולי אפילו יותר, בגילים המבוגרים יותר הם ממש יגידו על מה הם חושבים שיהיה מסופר.
- הדמויות
מי הן הדמויות בסיפור? איזו דמות הכי אהבתם? ולמה? אפיון דמות בסיפור – מה היא לובשת? איך היא מתנהגת מה היא מרגישה? איך אחרים מתייחסים אליה?
מתאים לגיל 3-12 שנים.
- המסר של הסיפור
מה הכי אהבתם בסיפור? מה למדתם מהסיפור?
מתאים לגיל 2.5-6 שנים.
- סוף הסיפור
להמציא סוף אחר לסיפור. הילדים הקטנים יגידו בעל פה בכמה מילים, היותר גדולים יגידו בעל פה עם הרבה יותר מלל, ואלו שיודעים לכתוב יכתבו ממש סוף שונה לסיפור.
מתאים לגיל 3.5-12 שנים.
- משחק של שיתוף פעולה
כל ילד אומר מילה או משפט, מחברים את המשפטים או המילים של כל הילדים ויוצא סיפור מצחיק ולא תמיד הגיוני (הילדים מתים על זה).
מתאים לגיל 3.5-12 שנים.
- ספרים ומישושים
פעילות ראשונה: ספר גדול עם חור באמצע: מכניסים לתוכו חפצים הקשורים לסיפור מסוים. הילדים ממששים בלי לראות ומנחשים איזה חפצים יש. בסוף מוציאים את החפצים ומנחשים לאיזה סיפור הם שייכים.
מתאים לגיל 1-4 שנים.
פעילות שנייה: ספר גדול עם חור באמצע: הילדים ממששים, מדמיינים מה זה וממציאים לפי זה סיפור.
מתאים לגיל 3-5 שנים.
פעילות שלישית: כל ילד מוציא חפץ, רואה מה זה ואומר משפט עליו עד שיוצא סיפור.
מתאים לגיל 3-8 שנים.
- נושא מקשר
בוחרים נושא ומחפשים אותו בספר (זה יכול להיות אוכל, כלי נגינה, ציפורים, עצים, חיות וכו’). עם הגדולים- נותנים להם לחפש. עם הצעירים – אפשר להקריא כמה פעמים, להדגיש את הנושא שבחרנו (למשל צבעים או מאכלים) ואז אחרי כמה פעמים, הגננת עוצרת ונותנת לילדים להגיד את המילים של הנושא (לדוגמא: “לרותי בלון…” והילדים עונים: “כחול”).
מתאים לגיל 1.5-12 שנים.
- משחק לשולחן בעקבות ספר
משחק של התאמת מאכלים / התאמת כמות למספר בעקבות הזחל הרעב (לעשות רצף של כל המאכלים שהזחל אכל לפי הימים, למשל). משחקי צבעים בעקבות חמישה בלונים, משחק זיכרון על פי ספר וכו’.
מתאים לגיל 2.5-6 שנים.
- משחק תחרותי עם ספר
תחרות – ללכת עם ספר על הראש מי מגיע ראשון לקצה השני של החדר (המשחק האהוב עלי בתור ילדה).
מתאים לגיל 4-9 שנים.
- משחק קובייה
לוקחים קובייה ושמים על כל פאה תמונה של חפץ או דמות. הילדים צריכים להביא הכי מהר ספר שיש בו את הדמות או החפץ.
מתאים לגיל 3-6 שנים.
- משחקי רצף
סידור תמונות לפי סדר הגיוני כך שייווצר סיפור.
מתאים לגיל 3-6 שנים.
- מדרש תמונה
לקחת תמונה מספר לא מוכר ושהילדים יספרו מה הם רואים ומה קורה בסיפור.
ככל שהילדים גדולים יותר, כך נצפה מהם לספר סיפור עשיר יותר סביב התמונה, כולל רגשות – מה קרה לפני, מה קרה אחרי. בגיל צעיר – שיתארו לנו מה הם רואים בתמונה (זו פעילות שאפשר לעשות גם במליאה וגם בקבוצות הקטנות).
מתאים לגיל 2.5-6 שנים.
- עבודה על ספר
בוחרים ספר ועובדים עליו לאורך תקופה (זה יכול להיות שבוע או יותר).
אני מביאה פה שתי דוגמאות לילדי גן, אבל גם בבית ספר אפשר לבחור סיפור, לבקש מכל הילדים לקרוא אותן ובעקבותיו לעשות פעילויות ודיונים.
זה לא ארגז: אפשר לדבר על דמיון, אפשר לדבר על מיחזור, לקחת ארגזים ושהילדים יכינו מזה את ה”לא ארגז” שלהם. אפשר לדבר על זה שלא תמיד מבינים את הדמיון שלנו, לשחק משחק – ילד מחליט שארגז זה משהו והילדים האחרים צריכים לנחש מה. מי מסתתר מאחורי הארגז – מחביאים את אחד הילדים, הוא משמיע קול והילדים צריכים לנחש מי זה. נחש מה החפץ בארגז ועוד.
לצעירים – אפשר לקחת את הסיפור “מעשה בחמישה בלונים” ודרכו לעבוד על חברות או על צבעים: לרותי בלון כחול – הילדים יחפשו עוד דברים שהם בצבע כחול, יצבעו בצבע כחול וככה עם כל הבלונים. אסור להכניס בלונים לגן, אבל אפשר במקום בלונים לשחק עם כדורים צבעוניים, אם אתן לא מפחדות אפשר לשחק עם בלונים. אפשר בעקבות זה לעשות לוטו צבעים.
מתאים לגיל 1-10 שנים, פשוט צריך להתאים את הספר לגיל הילדים.
רעיונות ללוח נושא
ציור של ילדים קוראים עם כותרת “ספרים הם חברים”.
כותרת: “ספר זה כל הסיפור” והרבה תמונות של כריכות של ספרים.
ספר גדול על הלוח ובו כתובות אימרות שנונות של הילדים מהגן.
לוח הנושא בגן שלי.
יצירות בנושא ספרים:
לצייר ציורים אחרים לסיפור,
לצבוע דמויות בסיפור ולהכין ערכת תיאטרון,
לצייר כריכה לסיפור,
לכתוב מילים מהסיפור שאנחנו מכירים,
להדביק תמונות של ספרים שונים.
שירים בנושא ספרים:
אבא סיפור
קריאת כיוון
מי יודע מדוע ולמה לובשת הזברה פיג’מה
שיר סיפור המפוזר מכפר אז”ר
מדף הספרים הביתי שלי
כל הדיסק “הסיפור המוזיקלי שלי” של ליאורה שלזינגר (לא נמצא בפלייליסט)
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש. לצפייה ברשימת ההשמעה ביוטיוב לחצי כאן
אני מאוד אוהבת ספרים ולכן אוהבת לעבוד עם ספרים עם הילדים. אני עובדת בעקבות ספר כמעט בכל נושא, לאחרונה שמתי דגש על בחירת ספרים שמדברים על שוויון, מגדר, וקבלת האחר. ספרים אהובים עלי במיוחד: הנסיכה הכי גרועה, לציונה יש כנף אחת, כל אחד והמשפחה שלו, אבא ואבא, אמא בטן ואמא לב, אוצר קטן שלי ויש עוד רבים.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך: