מי שעוקבת אחרי, כבר יודעת שאני אוהבת לחבר את הילדים לארץ ישראל. לכן לפעמים כשילד מבקש ללמוד על עיר מסוימת, אני שמחה במיוחד ומלמדת על אותה עיר (יצא לי ללמד במשך שבועיים על תל אביב ופעם על ירושלים) או שאני הופכת את זה ללימודים על ארץ ישראל כולה.
-
- מתחילים עם פאזל של ארץ ישראל שמרכיבים ביחד. כשסיימנו להרכיב מסתכלים על המפה: מה אנו רואים בה? אילו צבעים יש בה? מה מסמל כל צבע?
- מתחילים ללמד על המקומות השונים. אני אוהבת לעבור מים לים. מתחילים מימת כינרת, מספרת עליה קצת- מאיפה קיבלה את שמה? איזה מים יש בה? אילו הרים יש בסביבתה? מסבירים שהוא מקור המים העיקרי של ישראל. אפשר לעשות פעילויות של דיג דגים, העברת מים מהכינרת אלינו הביתה (הילדים עומדים בשורה עם כפיות. בצד אחד יש קערה עם מים בצד השני כוס והילדים צריכים להעביר מאחד לשני את המים בכפית ולמלא את הכוס. לילדים יותר צעירים אפשר לתת כוסות במקום כפיות).
אפשר לספר על החרמון ההר הגבוה בישראל, מסתכלים אילו ישובים יש בסביבתו? אנו מחליקים בשלג ובונים איש שלג. - הים הבא זה הים התיכון- אני עוברת עם הילדים על כל הערים שנמצאות בסביבתו, מראה שהוא נפרס כמעט לאורך כל המדינה. מסבירה על ערי נמל וערים מרכזיות. אם הגן נמצא בעיר ששוכנת ליד הים התיכון אז מפרטים עליה. אני מסבירה שהים הזה בניגוד לכנרת הוא מלוח, שיש בו דגים. אפשר גם להסביר שימת הכנרת נמצאת רק בישראל ושהים התיכון הוא בין יבשתי ולכן אפשר לנסוע ממנו לארצות אחרות. משחקים ים יבשה כאשר אני אומרת שמות של יבשות הילדים עומדים על כיסא או שרפרף וכשאני אומרת ים הם עומדים על הריצפה. אפשר גם להפליג מיבשת ליבשת.
- הים הבא הוא ים המלח. אני מדברת על כך שהוא ים מאוד מלוח ובגלל זה אין בו דגים. הוא נמצא במקום הנמוך ביותר בעולם, שבעבר היה נחשב אחד משבעת פלאי תבל, שאנשים צפים בו. מדברים על ערים וישובים בסביבתו.
כשאני מדברת על ים המלח אני מדברת גם על ירושלים (אבל אפשר בהחלט להקדיש לירושלים יום משלה). אנחנו עושים יחד ניסוי עם שמים ביצה במי ברז רגילים ורואים שהיא שוקעת. שמים את הביצה במים עם הרבה מלח ורואים שהיא צפה.
מסבירים שים המלח הוא ארצי ולא בין יבשתי. אפשר לדבר על ירושלים, הכותל, השערים, טחנת הקמח ילדים צריכים לעשות תחנות קמח או לצאת מהחומות.
- ים סוף- אנו מדברים על זה שזה ים בין יבשתי משותף עם מצרים. יש בו המון דגים יפים ושוניות אלמוגים והוא נמצא ליד אילת. אני משחקת עם הילדים משחק– מכסה להם את העיניים והם צריכים לצלול מתחת למצנח ולהוציא דגים. אני נותנת לילדים לטעום מים משלוש כוסות (כוס עם מים מתוקים, כוס עם מים מלוחים וכוס עם מים מלוחים מאוד והם צריכים להגיד לי מאיזה ים הגיעו המים.
- את הנושא אני מסכמת עם משחק ארץ ישראל- אנו משחקים את משחק המפה. בכל מקום הילדים נשאלים פרטי טריוויה הקשורים למקומות ואתרים בארץ (ראו הרחבה במשחק ארץ ישרא
סיפורים על הנושא:
-
- המדינה של ילדי הגן/ אמונה אלון
- מעשה בכיסא/ נתי בית
- המגפיים שהצילו את ירושלים/ נתן ויעל גובר
- עשר אצבעות קטנות/ קריסטי דמפסי
שירים על הנושא:
-
- לצפון באהבה
- שירי לי כנרת
- מלכות החרמון
- קסם על ים כינרת
- על גגות תל אביב
- הכל פתוח
- תל אביב/ אריס סאן
- תחת שמי ים התיכון
- חיפה/ דיויד ברוזה
- עין גדי/אריק אינשטין
- ירושלים של זהב
- לך ירושלים
- שישו את ירושלים
- בואי לאילת
- לאילת/להקת פיקוד דרום
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
לי חשוב לנסות לחבר את הילדים לארץ ישראל, שיכירו ויאהבו אותה, ואני מנסה לעשות את זה בדרכים שונות.
למערכים ורעיונות נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך: