פעילויות ומערכים שעוזרים לבנות את השגרה בגן, להכיר את הילדים ולאפשר להם להכיר זה את זה.
- יושבים עם הילדים בקבוצה קטנה, נותנים לכל ילד חוט וקערה עם חרוזים. הגננת אומרת משפטים של דברים שונים שקורים בגן (לדוגמא: אני אוהב לשחק במכוניות, אני אוהבת לאכול כריך עם גבינה, אני אוהב את הצבע הוורוד, אני אוהבת את פינת הספרייה וכו’), כל ילד משחיל חרוז רק במשפטים שנכונים לו (אם הוא אוהב כריך עם גבינה ישחיל חרוז, אם לא הוא לא ישחיל). ככה הילדים רואים מה משותף להם.
- בגן חובה- יושבים בקבוצה קטנה (אפשר גם במליאה) מחלקים לכל ילד חרוזים עם אותיות עליהם וחוט. הגננת אומרת אותיות וכל ילד משחיל רק את החרוזים עם האותיות של השם שלו. בדיון משווים למי מהחברים יש את אותן האותיות בשם, אחר כך על הילדים לסדר את
החרוזים לפי הסדר כך שיכתבו את שמם וסוגרים את זה לשרשרת. - כדור ושער- כל ילד ניגש, בועט בכדור ואומר דבר אחד שהוא אוהב (זה יכול להיות צבע, מאכל, משחק, חבר).
- לילדים שרק עלו לגן עירייה- לוקחים בובה מראים איך היא יושבת על הסיר, צובעים בגואש חום את הטוסיק שלה ומלמדים את הילדים לנגב את הטוסיק.
- הכרת פינות הגן- מביאים בובה שתהיה כמו ילדה חדשה שלא מכירה את הגן. היא שואלת את הילדים איפה השירותים? איפה מרכז הבית? איפה מציירים? כל פעם שני ילדים הולכים עם הבובה להראות לה איפה זה נמצא בגן.
- מקריאים את הסיפור “תגידי לי איך קוראים לך?” לוקחים בובה שמייצגת את תמי הילדה מהסיפור, והגננת מייצגת את הגננת מהסיפור. מספרים את הסיפור- הבובה אומרת את השמות והכינויים של תמי ואחר כך הגננת מספרת אילו שמות קוראים לה הילדים שלה, ההורים שלה, החברים שלה, עם ילדים גדולים אפשר לשאול את הילדים אילו כינוים יש להם.
- חוקי הגן 1- מחלקים לילדים שלטים של מותר ואסור (מותר בירוק אסור באדום), הגננת מקריאה מצבים שונים שקוראים בגן וכל ילד צריך להרים את השלט שבעיניו מתאים לסיטואציה אם זה מותר או אסור (לדוגמא: בגן שלנו מרביצים- הילדים צריכים להרים את השלט של אסור, בגן שלנו מסדרים את המשחקים- הילדים מרימים את השלט של מותר). אפשר במקום מותר ואסור – שלטים של כן ולא.
- חוקי הגן 2- מפזרים על הרצפה פונפונים באדום וירוק, מחלקים לילדים מקלות אכילה של אוכל סיני או שיפודים (אבל בלי החלק השפיצי). הגננת מתארת כל מיני מצבים ודברים שקורים בגן הילדים צריכים להרים את הפונפון שמתאים לסיטואציה (אם זה משהו שאסור פונפון אדום עם זה משהו שמותר פונפון ירוק) וממיינים בקערות של אדום וירוק.
- מלמדים את השיר “הדברים שאותי משמחים” מתוך צלילי המוזיקה- פעם אחת שומעים את השיר, בפעם השנייה כל ילד אומר דבר שמשמח אותו ומחברים שיר עם כל הדברים שהילדים אמרו לצלילי המנגינה מצלילי המוזיקה.
שירים על הנושא:
-
-
- בא הבוקר/ מאיה בר שלום
- שיר הציחצוחים/ מאיה בר שלום
- נשימת בוקר/ מאיה בר שלום
- בוקר טוב/ אריאלה סביר
- מי שלא מביט מפסיד/ דתיה בן דור
- יום חדש מתחיל/ מירב האוסמן
- שלום לכם/ מתוך פרפר נחמד
- בואו אל הגן/ חנה סתווי
- כיף לי בגן שלי/ אתי גרנות וייזר
- בוקר טוב לידיים
- איזה בוקר נהדר/ אתי גרנות וייזר
- שמש צהובה/מירב האוסמן
- יושבים כולנו יחד היום/ אריאלה סביר
-
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
לחצי כאן
בתחילת השנה חשוב לשלב הרבה פעילויות של היכרות עם דברים שהילדים אוהבים ועם חוקי הגן ולהרבות בשירים ובסיפורים.
למערכים ורעיונות נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך: