חשוב בעיני לדבר עם ילדים על כסף, שיבינו את ערכו ומאיפה הוא מגיע וגם את חשיבות העבודה. אפשר להציע את זה לילדים כנושא בחירה או לקחת את זה כנושא שנתי.
- מדברים על מה זה בכלל כסף? זה בסך הכל נייר, שהערך שלו נקבע על ידי אנשים. מספרים איך לפני השימוש בכסף היו מקיימים סחר חליפין- מחליפים מוצרים, גידולים ושירותים.
- פעילות החלפות: כל ילד מביא 2 חפצים מהבית שהוא לא רוצה יותר ומחליט מה שוויים. הילדים מחליפים בניהם את החפצים לפי התמחור (לדוגמא: ילד שהביא 2 מכוניות קטנות ששוות 20 ₪ יכול להחליף אותן עם ילד אחר שהביא ספיידרמן שעולה 20 ₪) אפשר גם לא לתמחר אלא פשוט לתת לילדים להחליף או לתמחר את זה במחירים יותר נמוכים של שקל עד חמישה שקלים.
- היסטוריה- הילדים חוקרים או שהגננת מביאה את המידע ומלמדת על ההיסטוריה של הכסף. מתי הודפס השטר הראשון? מה היה לפני שטרות? איך מדפיסים את השטרות? איזו מדינה ראשונה הדפיסה ראשונה שטרות כסף?
- מכינים עם הילדים מטבעות זהב ללא מספרים, כמו המטבעות הראשונים. הגננת מכינה דוכן שוק ומתמחרת את החפצים שבו (מלפפון תמורת מטבע זהב, בובה תמורת 2 מטבעות זהב וכו’). כל ילד מקבל שק עם מטבעות ויכול לקנות דברים עם המטבעות שיש לו בשק.
- מה היו סוגי הכסף בישראל? מתי החליפו כל סוג? אם יש לכן אפשר להביא לגן או להראות תמונות גרוש, לירה שקל, שקל חדש וכו’.
- ללמד ולחקור עם הילדים על כסף במדינות העולם. איזה כסף יש בכל מדינה? מה הערך של הכסף של ישראל מול הכסף שבעולם? מה אפשר לקנות ב100 ₪ ישראלים בארצות הברית/צרפת/הודו וכו’.
- בנק- איפה היו שומרים את הכסף לפני הבנק? מה הבנק עושה עם הכסף שלנו? אלו פעילויות אפשר לעשות עם הכסף בבנק? באילו עוד מקומות אפשר לשים את הכסף או להשקיע אותו?
- משחקים בבנק- מביאים כסף משחק, מחלקים לילדים תפקידים (פקידת בנק, יועצת משכנתאות, מנהלת סניף בנק, יועצת השקעות וכו’). ילדים אחרים הם אנשים שבאים לבנק להשקיע, להכניס ולהוציא כסף, לקבל הלוואה וכו’. כל ילד עושה את התפקיד שניתן לו וככה הילדים יכולים ללמוד על הבנק.
- אם יש הורה בגן שעובד בבנק אפשר להביא אותו שיסביר לילדים על הבנק ועל העבודה שלו. אפשרות נוספת זה להביא את הילדים לסיור בבנק ולראות איך זה עובד (צריך לתאם את זה מראש מול הבנק).
- מכינים עם הילדים שטרות של כסף, אפשר להראות סרטון על איך מדפיסים שטרות של כסף.
- מדברים עם הילדים על עבודה. איך מחליטים כמה משלמים על עבודה? האם משלמים לפי שעות או לפי איכות העבודה? האם אפשר לא לעבוד ולקבל על זה כסף?
- איך מחליטים כמה עולה כל דבר? ככל שיותר אנשים רוצים משהו מסוים ככה הוא עולה יותר, אם כל הילדים רוצים משחק מסוים המחיר שלו עולה, אם לא כל כך רוצים אז המחיר שלו יורד.
סיפורים על הנושא:
-
- נילי תקני לי/ אורה אייל
- כסף זה לא הכל/דורון שפר
- דנבר/דויד מיקי
- רוני ארנבנת רוצה הכל/מיקל ב’ קפלן
- האבטיח של אדון אלמליח/רותי שקד
- המיץ של פיץ/מיקי סלע
- ארגז הקסמים של אריק/יניב חדד
שירים על הנושא:
-
- אין לי כסף אין לי/ גידי גוב
- כסף יא כסף/ שיר ישראלי
- כסף/ הדג נחש
- כשבגרוש היה חור
- חצי לירה בלבד/ להקת איילון
- שותפים/ זרעים של מסטיק
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש: לחצי כאן
חשוב ללמד את הנושא גם דרך משחק, גם בדיון וגם בסיפור ושיר.
לרעיונות ומערכים נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:
https://hamutallachman.co.il/
https://hamutallachman.co.il/