לרוב אנחנו מדברים על מדינת ישראל לקראת יום העצמאות ובעיקר על אתרים ומקומות שיש בה, אני אוהבת ללמד את הילדים גם על ההיסטוריה שלה ומה היה לפני שהיא הייתה של היהודים, איך היא גדלה והתפתחה.
- אפשר להתחיל מהתורה (למי שמתחברת), בה מסופר איך קבלנו את ארץ ישראל מאלוהים. זו היתה הארץ המובטחת כשבני ישראל יצאו ממצריים, על השנים שבני ישראל גרו בה והשנים שהיינו בגלות. לספר את זה כסיפור ולחזור מספר פעמים על מנת שיופנם על ידי הילדים, מי שפחות מתחברת לסיפורי התורה יכולה פשוט להתחיל ולספר על התקופות והשלטונות השונים שהיו בשטחה של ישראל: היוונים, הרומאים, האימפריה העותומאנית (טורקים) והבריטים.
- בפעילות הבאה מביאים תמונות מהתקופה שהבריטים שלטו פה שמראות איך הארץ הייתה נראית, הילדים יסתכלו ויגידו מה לדעתם חסר. אחרי כן אפשר להתחיל לספר על העלייה לארץ- איך יהודים עלו לארץ ישראל (פלסטינה) לפני קום המדינה, לספר קצת על האוירה ששררה בארץ. אפשר לעשות שחזור של העליות כאשר כל קבוצת ילדים מייצגת עלייה ובונה ומקימה את מה שהעלייה הזאת עשתה. מדברים עם הילדים מאיפה הגיעו היהודים בכל עלייה ואיך הם נכנסו לארץ.
- חומה ומגדל: מספרים על הקמת יישובי חומה ומגדל. למה היה צורך להקים אותם בלילה? מה היה ההיגיון שבלהקים אותם בצורה הזו? אחר כך שמים שעון חול של 5 דקות ונותנים לילדים להקים בזמן זה ישוב עם בתים, מגדל חומות מקוביות.
- ארגונים צבאיים לפני קום המדינה: (השומר, ההגנה, האצ”ל, הלח”י, הבריגדה היהודית). מסבירים לילדים מה היה תפקידו ודעותיו של כל ארגון, מי האנשים הבולטים שפעלו בו ואיך הם עזרו להקים את המדינה.
- העפלה בלתי לגאלית: תנועה להעלאת יהודים לארץ ישראל כנגד חוקי המנדט הבריטי. מספרים מה זאת העפלה, מי היו המעפילים ומי סייע להם, למה היא הייתה בלתי חוקית ומה קרה למעפילים שהבריטים תפסו. גם פה אחרי שמספרים אפשר לעשות שחזור של מעפילים שמגיעים באוניות בחושך, ושל אנשי המחתרות שעוזרים להם להכנס לארץ ישראל.
- הפלמ”ח: מסבירים מה היה הפלמ”ח, מי היו מקימיו ושהוא שמשו כצבא לפני
שהוקם צבא הגנה לישראל. - ההצבעה באו”ם: אני מספרת על ההצבעה במהלך שניים-שלושה מפגשים. במפגש הראשון אני מסבירה מה זה האו”ם ואילו מדינות חברות בו, אנחנו מסתכלים על הדגלים של המדינות ורואים שאין דגל של מדינת ישראל כי היא לא הייתה קיימת, אפשר להסתכל עליהן בגלובוס או במפה. במפגש השני אנו מדברים על ההצבעה באו”ם כדי להחליט האם תקום מדינה ליהודים בארץ ישראל. מי המדינות שהצביעו נגד ומה הייתה הסיבה, מדינות שהצביעו בעד ומה הייתה הסיבה ומי נמנעו. סופרים כמה הצביעו בעד, כמה הצביעו נגד וכמה נמנעו. אפשר להסביר בהזדמנות הזאת מה הכוונה בנמנע, בעד ונגד.
במפגש השלישי, אחרי שלמדנו את הנושא ממש טוב- אני עושה שחזור של ההצבעה, כל ילד בוחר מדינה שאותה הוא רוצה לייצג ואז מתאספים וכל ילד אומר בהתאם למדינה שבחר אם הוא בעד או נגד. בסוף סופרים את הקולות ואני משמיעה הקלטה של בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. - אחרי המפגשים על ההצבעה באו”ם אני מדברת על הקמת המדינה. במה השקיעו דבר ראשון, אילו ערים וישובים הוקמו אחרי קום המדינה ואיך בחרו את ירושלים לבירת ישראל.
- בהמשך מדברים על ראשי הממשלה והנשיאים שהיו למדינת ישראל ומה הם עשו למען המדינה.
- אחרי זה מדברים על העליות שהיו אחרי קום המדינה, מה הן תרמו ומה הביאה איתה כל עלייה.
- בפעילות הבאה אפשר להראות איך מדינת ישראל נראתה פעם ואיך היום. להראות תמונות של תל אביב פעם ותל אביב של היום, ירושלים של פעם ושל היום, בתי ספר וגנים של פעם מול בתי הספר וגנים של היום, כבישים, אולמות תיאטרון, מגרשי כדורגל וכו’.
- מדברים על המצאות ודברים שהומצאו בישראל (סוסיתא, במבה, דיסק און קי, ועוד).
- לעשות השוואה בין שירי ילדים וסיפורים של פעם ושל היום. מה היו הנושאים עליהם דיברו, איך נשמעה המוזיקה, אילו שירים אנחנו שומעים ואוהבים עד היום.
- אפשר לחפש סבא או סבתא שהיו ילדים בתקופת קום המדינה או לפני שיבואו ויספרו לילדים איך הייתה בארץ כשהם היו ילדים, או לחלופין שיספרו את סיפור העלייה שלהם לארץ ישראל.
- לסיכום הנושא אני עושה מפגש עם ההורים או עם סבא וסבתא ובו הילדים ממחיזים את הקמת המדינה, העליות והצבעה באום עם שירים וריקודים.
יצירות מתאימות לנושא:
-
- בניית חומה ומגדל (אפשר בגדול מקרטונים או ביצירה אישית ממקלות ארטיק וחומרים ממוחזרים)
- הדבקת תמונות של אז ועכשיו
- הכנת דגם של מיני ישראל
- בניית אוטובוסים של פעם
- הכנת דגם או ציור של איך תראה מדינת ישראל בעוד 10 שנים
- המצאה חדשה שממצאים ובונים כל ילדי הגן.
סיפורים על הנושא:
-
- ויהי ערב/ פניה ברגשטיין
- גן גני/ ימימה אבידר טשרנוביץ
- עליקמא הקטן/ יהודה גבאי
- נסע אל השדה / פניה ברגשטיין
- בארץ לובנגולו מלך זולו/ נחום גוטמן
- אלה קרי הילדה מלפלנד/ אלי ינס
- שמוליק קיפוד/ כוש
- שמלת השבת של חנה”לה / יצחק דמיאל
- דירה להשכיר/ לאה גולדברג
- בוקר טוב/ ע. הלל
- מה קרה לבובה של רותי/ דינה דז’טלובסקי
- דודי שמחה/ ע. הלל
- גברת אחת מרחוב בצלאל/ יורם טהרלב
- זרעים של מסטיק/ לאה נאור
שירים על הנושא:
-
- אנו נהיה הראשונים
- מי יבנה לי בית
- זמר הפלוגות
- היו זמנים
- פה בארץ חמדת אבות
- ארץ הצבר
- מחר
- שיר עד/ גילו הגלילים
- חושו אחים חושו
- הורה סחרחורת
- הורה האחזות
- אין לי ארץ אחרת
- אוי ארצי מולדתי
- מדינה קטנה
- כבשה קטנה/ נתיב הזמר
- הילד החרוץ/ נתיב הזמר
- שיר הניקיון/ נגה אשד
- נסדר מעגל גדול
- כושי כלב קט
- אוניה יפיפיה/ נתיב זמר
- פזמון ליקינטון
- אודי חמודי
- נומי נומי
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש: לחצי כאן
את הנושא הזה, שבעיני הוא מאוד חשוב, כדאי ללמד עם המון שירים, הצגות, תמונות ויצירה.
למערכי שיעור ורעיונות נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:
https://hamutallachman.co.il/