מערך בנושא פעילויות בקבוצות קטנות – חלק א’ (קיץ)

אני מקיימת את העבודה בקבוצות קטנות לאורך כל השנה ומתאימה אותן לנושא הנלמד (בדרך כלל זה ניסויים, התבוננות בתמונות או חקר של משהו).
הקבוצות שאני מרכיבה מונות 7-8 ילדים בקבוצה בקבוצות קבועות.
אני עושה יום אחד שבו אני עושה את הפעילות עם כל הקבוצות, אבל אפשרי גם למתוח את זה לאורך השבוע ולעשות כל יום קבוצה אחת.

 

1. ים – בקיץ, כאשר אני מלמדת על הים, אני עובדת עם הילדים על הימים שיש לנו במדינת ישראל (הים התיכון, ים המלח, ים סוף וים כינרת). בקבוצה הקטנה אני         עושה לילדים טעימות – אני נותנת להם לשתות מים עם מלח, מים מתוקים ומים רגילים והם צריכים להגיד לי מאיזה ים לקחתי את המים האלו (מי שמזדמן לה           והיא מבקרת קרוב לפעילות בכל הימים הללו, יכולה להביא בבקבוק מים מים המלח, מים מהכנרת ומים מהים התיכון והילדים יטעמו מזה).

2. פעילות בנושא ים המלח – כשמבקרים בים המלח לוקחים בקבוק עם מים מים המלח. כשעובדים בקבוצה, מוזגים את המים לקערה ומוסיפים ביצה. לוקחים עוד           קערה, ממלאים אותה במים מהברז ואז הילדים רואים איך הביצה צפה במים מים המלח ושוקעת במים מהברז.

3. פעילות נוספת בעקבות ים המלח – בטיול לים המלח אוספים גבישים של מלח. בקבוצה הקטנה נותנים לילדים לשחק עם זה, לטעום את זה, לחוש את התחושה
של גביש המלח.

4. מבקשים מהילדים וההורים לאסוף אבנים וצדפים מהים שקרוב לביתם. בקבוצה הקטנה כל ילד מראה את האבנים והצדפים שהביא. אנו רואים מה דומה
ומה שונה, איזה מרקם יש להם. בהמשך אפשר לעשות שרשרת צדפים או עבודת יצירה עם האבנים וצדפים שהילדים הביאו. פעילות זו אפשר לעשות
גם עם ילדים קטנים, רק בלי החלק של הסדנה. אפשר לתת להם לצבוע אבני ים בגו אש או לצייר בצבעי ידיים על האבנים.

5. פעילות להיכרות בקבוצה קטנה – מפזרים דפים בכל מיני צבעים וכל ילד בוחר את הצבע שהוא אוהב. מחלקים את הילדים לקבוצות קטנות לפי
הצבעים שבחרו: כל מי שבחר באדום, כל מי שבחר בכחול וכו’. בקבוצה הקטנה כל ילד מספר למה הוא אוהב את הצבע הזה, מדברים על מאכלים
או דברים שקיימים בצבע הזה ובסדנה אפשר לתת לכל קבוצה לצבוע בצבע שהיא אוהבת.

6. פעילות להכרות על פי חיות – כל ילד אומר איזו חיה הוא אוהב ומחברים את הקבוצות לפי חיות. בקבוצה הקטנה כל קבוצה חוקרת ולומדת על החיה שהיא בחרה.

7. לילדים צעירים – אפשר לחלק לקבוצות לפי מטפחת שהם בחרו ואז בקבוצה הקטנה, כל קבוצה שרה שיר על הצבע של המטפחת, רואה את העולם
מבעד למטפחת אדומה (למשל) ומציירת בצבע האהוב.

8. אפשר לחלק לקבוצות על פי האות הראשונה של השם (כל הילדים שמתחילים באות א’ למשל. אם אין מספיק ילדים באות מסוימת, אפשר להרכיב קבוצה
שהשמות מתחילים בשתי אותיות עוקבות, למשל כל מי שמתחיל באות א’ ובאות ב’). בקבוצה הקטנה חוקרים את משמעות השם של כל ילד וגם אפשר
לחפש עוד מילים שמתחילות באות א’ או ב’. בסדנה אפשר לתת להם לגזור תמונות שמתחילות באות הראשונה של השם.

9. ראש השנה – אני לוקחת תפוח וביחד עם הילדים מתחילה לחצות אותו, בהתחלה לחצי, ואז לרבע ואז לשמינית. אנחנו סופרים ביחד כל פעם איך היה לנו
תפוח אחד, עכשיו יש לנו שני חצאים, אחר כך ארבע רבעים ולבסוף שמונה שמיניות, ואיך ככה כל הילדים בקבוצה יוכלו לחלוק את התפוח.
כשהיה לנו תפוח אחד יכולנו להעביר אותו מאחד לשני ושכל אחד ייתן ביס.  כשפרסנו לשמיניות, אז כל ילד אוחז בתפוח. אחרי הפעילות הזאת, בסדנה
אני נותנת לילדים לעשות חותמות של תפוח – לוקחים חצי תפוח, שמים עליו צבע גואש ומחתימים על הדף. כך יוצאת צורה של חצי תפוח.

10. סוכות – ניסוי עם גרגרי רימון: אני לוקחת בקבוק והילדים ממלאים אותו בגרגרי רימון. אחר כך אני ממלאה מים. בימים הראשונים גרגרי הרימון
יישארו למטה. אחרי יום עד שלושה ימים – גרגרי הרימון יעלו למלא ויצופו. כשזה קורה, אני מפתחת עם הילדים דיון: למה לדעתם זה קרה?

 

הפעילות בקבוצות קטנות עוזרת להתמקד, לראות את הילדים ואיך הם התפתחו וגם עוזרת לילדים שקשה להם להתרכז בקבוצה הגדולה, להפנים את החומר. לכן אני משתדלת לעבוד לפחות פעם בשבוע בקבוצות קטנות.

 

הכותבת היא חמוטל לחמן,

מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.

מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילדלהעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.

 

לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך:

https://hamutallachman.co.il/

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם