מערכים לקבוצות קטנות לראש השנה

  1. לילדים בגן חובה- מחלקים תפוחים בצורה לא שווה(ילד אחד מקבל 2 תפוחים, ילד אחר תפוח אחד, ילד שלישי מקבל ארבע תפוחים וכו’) כל ילד סופר כמה תפוחים יש לו ואז שואלים את הילדים האם זה מספר זוגי או אי זוגי? הילדים בודקים אם אפשר לחלק את התפוחים לפי זוגות או שנשאר אחד לבד (מארבע תפוחים יש 2 זוגות משלושה תפוחים יש זוג ועוד תפוח אחד שנשאר לבד לכן זה מספר אי זוגי) אחר כך מבקשים מהילדים לחלק בניהם את התפוחים ככה שלכולם יהיה מספר זוגי או שלכולם יהיה מספר אי זוגי (הבחירה יהיה בידיה של הגננות) את הפעילות אפשר לעשות עם תפוחים אמיתיים או עם תפוחי פלסטיק.

  2. עם ילדים צעירים- מביאים כמה מאכלים שקשורים לראש השנה (תפוח, רימון, תמר, סלק, חלה עגולה וכו’) הילדים צריכים למשש את הפירות ולהביע מה הם מרגישים, זה חלק , זה עגול, מחוספס, מקומט, אחר כך אפשר לעשות משחק מישושים- עוצמים לילד את העיניים והוא צריך לנחש לפי המישוש איזה פרי זה.

  3. לוקחים ביטוי מוכר שקשור לראש (לדוגמא: שנהיה לראש ולא לזנב) הילדים צריכים למצוא משפטים שיש בהם את המילה זנב ואחר כך משפטים שונים למילה ראש.

  4. הכנת תפוחים  או רימונים מעיסת נייר- אפשר להכין תפוח אחד גדול או רימון גדול או כמה קטנים שיקשטו את הגן, מכינים דבק של עיסת נייר, מנפחים בלון בגודל והצורה הנכונה והילדים עוטפים את הבלון בניירות אחרי שזה מתייבש צובעים את זה ואז מפוצצים את הבלון ויש לנו תפוח או רימון, אם רוצים לעשות רימון או תפוח גדולים לוקחים במקום בלום כדור מתנפח ועליו מדביקים את הנירות.                                                                              
  5. מתבוננים בתמונה או תמונות שיש בהם רמזים או סמלים של החג (לדוגמא ילדים מסביב לעץ תפוחים, גינה או חצר עם משחקים ששם יש עץ רימונים, פה הדב וחבריו שבתמונה יש גם צנצנת דבש, ים ובתוכו חיות ים וגם דגים וכו’) יושבים בקבוצה והילדים צריכים למצוא איך התמונות קשורות לראש השנה (למצוא את הסמלים), מילדים יותר גדולים מבקשים ממש לספר סיפור בעקבות התמונה.

  6. מביאים שתי תמונות זהות  שקשורות לראש השנה  אבל עם כמה שינויים בניהם, והילדים צריכים למצוא את ההבדלים בנין התמונות.

  7. חקר- נותנים לכל קבוצה לחקור מנהג שונה של ראש השנה (קבוצה אחת חוקר מאיפה הגיע המנהג לאכול תפוח בדבש, תמונה אחרת למה אוכלים חלה עגולה, למה תוקעים בשופר ומה קורה כשתוקעים בשופר? מאיפה הגיע המנהג של לשלוח איגרות ברכה?) כל קבוצה חוקרת ואז מספרת ומלמדת את שאר הילדים, את החקר אפשר לעשות עם תמונות, סרטוני יוטיוב קצרים, הקראת הסברים של הגננת, כתב סתרים או גימאטריה , ורעיונות של הילדים.

  8. יושבים עם הילדים בקבוצה וכל אחד אומר מה הוא מבקש בשביל עצמו לשנה הבאה, הגננת כותבת מה הילדים אמרו על דף והם מקשטים את זה, תולים את הבקשות על הלוח בגן או אם זה גן בלי לוחות אז על חבל או מדפים.




לתוך הנושא אני מנסה להביא גם חקר של הילדים, גם פיתוח שפה וגם דברים תחושתיים.

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם