מערך בנושא מכוניות מירוץ
-
את הנושא היית מתחילה ממכוניות בכלל – מתי הומצאה המכונית הראשונה? האבולוציה של המכונית מהפעם הראשונה עד למכוניות שאנחנו מכירים היום, סוגי מכוניות חלקי הרכב, וכו’ (היית מחלקת את זה ל2-3 מפגשים נפרדים).
לילדים צעירים –לדבר על כמה גלגלים יש לרכב, שיש הגה במכונית, חלונות, דלתות וצפצפה. מראה להם מכוניות משחק שונות בגדלים ובצבעים שונים, מבקשת תמונה של המכונית המשפחתית ומדברת עם כל ילד על המכונית המשפחתית שלו. -
המצאת המכונית הישראלית – מדברת על הניסיון של ישראל שיהיה לה גם רכב משלה.
-
המצאת המכוניות החשמליות – מה מיוחד בהם?
-
המצאת מכונית המירוץ הראשונה – אחרי כמה מפגשים בנושא מכוניות בכללי, היית עוברת לעסוק במכונית מרוץ, מתי היא הומצאה?, מה שונים חלקי הרכב שלה לרכב רגיל? וכו’.
-
הצליל של המכונית- האם יש למכונית קול? האם הקולות בין מכוניות שונות הוא שונה. האם יש הבדל בין הקול שעושה מכונית מרוץ לבין קול של מכונית רגילה? למידה על מסלולי מכוניות שונים – איך הם נראים? איפה יש בעולם? האם יש בישראל?
-
מי הם נהגי המרוץ הטובים בעולם – לקחת כמה נהגי מרוץ מוכרים ולחקור עם הילדים אודותיהם.
פעילוית בנושא:
-
מסלול מוטורי: נסיעה עם סקוטר, הליכה על שמונה, גלגול חישוק (מתאים גם לילדים קטנים מאוד וגם לגדולים).
-
תחרות בין הילדים של גילגול חישוקים, החישוק של מי מגיע יותר רחוק (לילדים קטנים הייתי נותנת טבעות ולא חישוקים)
-
כתיבת מספרים על בריסטול שחור- הילדים צריכים להסיע מכוניות קטנות על המספרים (זו פעילות שמתאימה לשולחן בוקר).
-
תחרות מרוץ על הבימבות.
-
חידה: איך להעביר 10 ילדים ב5 מכוניות בפעם אחת הילדים צריכים למצוא את הפיתרון.
-
פעילות ניווט- כל הילדים יושבים על כיסאות, אחד הילדים הוא הנווט הוא אומר לילדים את הכיוונים והם עושים (כולם לפנות שמאלה הילדים מטים את הגו לצד שמאל, עכשיו קדימה, הילדים מטים את הגו קדמה) עם צעירים היית גם עושה את זה רק שהגננת מנווטת.
-
הובלה כמו נהג שמוביל- אחד הילדים עם עיניים עצומות והילד השני עם העיניים הפקוחות מוביל אותו דרך מסלול מכשולים לקצה השני.
-
משחק כמו דג מלוח רק עם רמזור הילדים עומדים בצד אחד של החדר הגננת בצד השני כשהיא מרימה עיגול ירוק הם הולכים לכיוונה כשהיא מרימה עיגול אדום הם צריכים לעצור, מי שזז חוזר אחורה.
-
פיזור חלקי מכונית בגן הילדים צריכים לחפש את החלקים ולבנות ממנה מכונית.
-
לסיכום הנושא היית מכינה ביחד עם הילדים תערוכת מכוניות מהמכונית הראשונה עד המכונית החדישה ביותר.
יצירה בנושא:
-
צביעת דפי עבודה של מכוניות,
-
הכנת מכונית מגליל נייר טואלט,
-
צביעת מכונית מעץ,
-
הדבקת דגמים שונים של מוניות.
-
הכנת דגל מרוץ
-
בניית מסלול מרוץ
-
הכנת מכונית משותפת של כל ילדי הגן מקרטונים
-
צביעה בגועש שבמקום מכחולים הילדים מצירים בעזרת מכוניות (עם הגלגלים)
אוריינות:
-
מציאת המילה מכונית במקומות שונים,
-
כתיבת המילה מכונית,
-
הליכה על 8 (גם מציאת המרכז של הילד, גם למידת הספרה 8) את הפעילות הזאת שווה לעשות גם עם ילדים קטנים יותר,
-
התאמה כמות למספר- גם בקלפים של מכוניות ומספר,
-
להרים מספר והילדים צריכים להביא מכוניות בכמות של המספר שהורם.
שירים בנושא:
-
אני רוצה מכונית של משינה,
-
האוטו שלנו גדול וירוק,
-
במכונית האדומה של נמרוד רשף,
-
בליז ומכונית הענק – שיר הנושא של הסדרה,
-
מכוניות המירוץ – מיקי מאוס שיר פתיחה.
-
האוטו שלנו
ספרים בנושא:
-
גלגלים/ מיריק שניר,
-
מבט מקרוב על מכוניות/ לויד ג’ונז רוב,
-
האוטו של אמא ואבא/ אורן קוזלובסקי.
לוח נושא:
-
ציור מכוניות שהפרצופים של הילדים בתוכם,
-
תמונות של כל מיני סוגי מכוניות משנים שונות,
-
תמונות של הדמויות מהסרט מכוניות.
נושאי הבחירה הם תמיד חגיגה לילדים ואני משתדלת שיהיו מלאים בחוויות. עצם נתינת האפשרות לילדים לבחור מה ללמוד, המקום שאנו עושות לדברים שמסקרנים אותם ומעניינים אותם, מאוד מעצימים את הילדים ונותנים להם תחושה של כבוד ושמקשיבים להם
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ‘האמת בחינוך’. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה. מובילה את קהילות ‘האמת בחינוך’ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
:לרעיונות ומערכים נוספים, היכנסי לאתר גישת האמת בחינוך
https://hamutallachman.co.il/