1. סיפור יציאת מצרים:
את הסיפור אני מחלקת ל 3-4 חלקים:
חלק ראשון: הרעב בארץ ישראל, הירידה למצרים, הפיכת בני ישראל לעבדים וגזרת הבנים.
חלק שני : בניית התיבה, מציאת משה על ידי בת פרעה, משה גדל בארמון.
חלק שלישי: משה רואה את סבל העבדים, בורח למדיין, סיפור הסנה הבוער.
חלק רביעי: משה מתעמת עם פרעה, 10 המכות, יציאת בני ישראל ממצרים (אני משתמשת
במפה על מנת להראות לילדים איפה נמצאת ישראל ואיפה מצרים ואת הדרך שהם עברו),
בתמונות להמחיש את העבדים, ואת בתיה שמוצאת את משה, אני מראה מקל ואז מחליפה
אותו בנחש בקטע של הסנה, תמונות של כל עשר המכות.
בקבוצה קטנה- לילדים גדולים אני נותנת לצייר את המכות ולכתוב את שם המכה.
לילדים צעירים (מתחת לגיל שנתיים וחצי) לא הייתי מספרת את הסיפור.
עוד פעילות שאפשר לעשות בקבוצה קטנה – בעקבות משה בתיבה: מבקשים מהילדים להביא
שני חפצים, צף ושוקע. יושבים עם גיגית של מים. כל ילד מכניס את שני החפצים שלו ואנו
רואים מה צף ומה שוקע .
2. הגדה- אני מראה לילדים סוגי הגדות שונים. אני מראה להם את התמונות השונות, את סגנון
הכתיבה השונה בין הגדה להגדה, מראה שיש הגדות בכל השפות, לא רק בעברית ואז מסבירה
מה יש דומה בכל ההגדות, שבכולן כתוב אותו דבר (עבדים היינו, מה נשתנה, ארבעת האחים,
עשר המכות וכו’).
ילדים בוגרים (החל מגיל 3.5 והלאה) – הייתי נותנת לצייר ולעצב את הגדה שלהם לבחור אילו
קטעים מתוך ההגדה האמיתית הם בוחרים להכניס ואלו שיודעים קצת לכתוב שגם יכתבו
מילים בודדות מתוך הגדה.
ילדים צעירים – הייתי לוקחת הגדה של ילדים ומראה להם מה יש בה, שרה את השיר על משה
בתיבה ועבדים היינו.
3. ליל הסדר – אני מסבירה לילדים שבחנוכה מדליקים נרות בחנוכייה ובפורים מתחפשים.
את פסח חוגגים בליל סדר, שזה אומר שעורכים שולחן ומזמינים את כל בני המשפחה וכולם
יושבים מסביב לשולחן וקוראים בהגדה. בכל יום אני עורכת עם הילדים שולחן עם צלחות,
כוסות יין, צלחת פסח שאני אומרת להם שבהמשך אסביר מה יש בה, כוס לאליהו והגדות פסח.
ומספרת מה כתוב בהגדה ומה צריך לעשות. פעילות זו מתאימה גם לצעירים וגם לבוגרים.
4. צלחת פסח – באותו יום אני עורכת עם הילדים את השולחן ושמה את צלחת הפסח עם
המאכלים שכתובים בה )מרור, ביצה, חרוסת, זרוע, חזרת, כרפס( אנחנו עוברים מאכל מאכל
ואני מסבירה מה הוא מסמל.
לצעירים רק להראות את הצלחת ולתת להם לאכול ביצה, חסה וכו’.
5. מה נשתנה- אני עוברת עם הילדים על ארבע הקושיות, מסבירה מה אומרת כל אחת
מהקושיות ואנו לומדים את השיר. עם צעירים פשוט היית שרה את השיר, עם בוגרים הייתי
נותנת להם להוסיף קושיה משלהם במה שונה הלילה הזה משאר הלילות.
6. מצה- אני מסבירה לילדים למה אוכלים מצה בפסח, מסבירה להם שבשולחן שמים שלוש
מצות מכוסות שמרימים אותן ואומרים הא לחמא עניא (אני מקריאה את הקטע מתוך ההגדה),
בוצעת את המצה האמצעית (ואומרת לילדים שבהמשך אספר מה עושים איתה). וכמובן נותנת
להם לטעום.
פעילות נלווית: הכנת מצות בטאבון.
7. אפיקומן – אני חוזרת למצות, מוציאה את המצה האמצעית, בוצעת אותה ומסבירה לילדים
שהמצה האמצעית משמשת כאפיקומן – עורך הסדר מחביא אותה והילדים צריכים למצוא
אותה. מי שמצא – עורך הסדר צריך לתת לו מתנות. אני מחביאה חתיכות מצה בגן והילדים
צריכים לחפש.
8. אליהו הנביא – אני מספרת שאנחנו משאירים דלת פתוחה וכוס עם יין לאליהו הנביא, שמגיע
לבקר ועוזר לאלו שצריכים. בדרך כלל ביום הזה אני מספרת את הסיפור “אגוז של זהב”.
9. אני מספרת לילדים על הדרך שעשו בני ישראל מהרגע שיצאו ממצרים ועד שהגיעו לארץ
ישראל (חציית ים סוף, מן מהשמיים, מעמד הר סיני, הכאת משה בסלע).
יצירות בנושא מערך לחג פסח:
- פירמידות – אפשר להכין פירמידת תלת מימד שהילדים מדביקים עליה חול.
אפשרות נוספת: לתת לכל ילד משולש, אותו הוא מקשט ומכל המשולשים בונים פירמידה גדולה בלוח נושא . - הכנת תיבה למשה מחימר, הכנת תיבה מחומרים שונים.
- הכנת יאור מגואש עליו שמים את התיבה ואת משה.
- הכנת כוס לאליהו הנביא – אפשר לקנות כוס שקופה ולתת לילדים לקשט, אפשר להכין כוס מגליל נייר טואלט ולתת לילדים להדביק עליה ניירות צבעוניים, אפשר להכין כוס מבקבוק שתיה גדול שחותכים ונותנים לילדים לקשט.
- הכנת צלחת פסח – אפשר לעשות צלחת פסח מגבס, צלחת פסח מנייר שמקשטים, לוקחים צלחת שקופה הילדים מדביקים עליה ניירות צבעוניים או מקשטים בדרך אחרת. מדביקים עליה 6 מכסים עם מדבקות של המאכלים בקערה.
- צביעת הגדה/הכנת הגדה אישית.
- הכנת צלחת למצות או בד שמכסה את המצות.
- הכנת ארבעת האחים- מצלמים את הדמויות מההגדה נותנים לילדים לצבוע ומדביקים על מקל של רופא.
- הכנת חלק או את כל עשר המכות .
- פעילות חשבונית – אחד מי יודע התאמת מספר לכמות.
רעיונות לדרכים לחגוג את אירועי פסח:
- הכנת לבנים- אני לוקחת בוץ וקש מערבבת ביחד נותנת לילדים לדרוך על זה להשתכשך בבוץ אחר כך הם ממלאים קופסאות נעליים או כל קופסא מלבנית אחרת בבוץ ומחכים כמה ימים שזה יתייבש. כשזה יבש וקשיח אני מוציאה מהקופסא והילדים בונים מהלבנים שיצאו פירמידות וטאבון.
פעילות זו מתאימה גם לצעירים וגם לבוגרים. - הכנת מצות בטאבון שהילדים בנו מהלבנים שהכינו. אפשר גם בטאבון אחר.
- מסלול יציאת מצרים – אני מבקשת כמה הורים מלווים, שמה לילדים טיטולי טטרה על הראש ואנו יוצאים ממצרים. עוברים דרך ים סוף (שתי בריכות ממולאות במים). הילדים וההורים אומרים: “אוי משה מה נעשה? המצרים בעקבותינו. אנו נטבע בים!” אני, כמשה, מרימה את המקל שלי ונוגעת במים. אני והצוות מזיזות בריכה אחת הצידה והילדים עוברים בין שתי הבריכות. אנו ממשיכים ללכת. אחרי כמה דקות נעצרים, והילדים וההורים אומרים: “אוי משה, אנחנו רעבים. נגמר לנו האוכל, אנחנו נמות מרעב”.
אני, כמשה, מרימה את המקל למעלה וצועקת לאלוהים: “מה אני אעשה? מאיפה אביא להם אוכל?” אחת מנשות הצוות, שמתחבאת, זורקת לנו קרקרים. הילדים יושבים ואוכלים ואז אנחנו ממשיכים במסע ומגיעים להר סיני. אני אומרת לילדים שאלוהים רוצה לעשות איתם ברית. הוא ישמור עליהם והם בתמורה ישמרו על החוקים שלו, ועכשיו משה הולך להביא את לוחות הברית (אני עולה על שולחן ומתחבאת מאחוריו). הילדים בינתיים בונים עגל זהב. אני חוזרת, כועסת עליהם שהם בנו עגל, שוברת את לוחות הברית (עשוי מקלקר). הם מפרקים את העגל ומבקשים סליחה. אני עולה שוב להר סיני ומביאה להם את לוחות הברית. ממשיכים ללכת, מגיעים לסלע, הילדים אומרים: “אנחנו צמאים, נגמרו לנו המים”. אני מכה על הסלע ואחת מנשות הצוות משפריצה עליהם מים. ממשיכים ללכת, מגיעים לארץ ישראל. אני מסבירה להם שמשה נשאר במדבר ורק הם נכנסים לארץ ישראל. בארץ ישראל, ביחד עם ההורים, אנו רוקדים שני ריקודים (ניצנים נראו בארץ ופנה הגשם).
- סדר פסח – אני עורכת שולחן חגיגי ומעוצב. לכל ילד יש צלחת פסח. אנחנו יושבים וקוראים בהגדה (אני אוהבת להכניס קטעים מתוך ההגדה: עבדים היינו לפרעה במצרים…, על ארבע בנים דיברה התורה…, הא לחמא עניא… וכו’). אנחנו מברכים על המאכלים מקערת הפסח, מרימים את המצות, בוצעים את המצה האמצעית, שותים ארבע כוסות, מוזגים כוס לאליהו הנביא, פותחים לו את הדלת שרים שירים ואוכלים ארוחה חגיגית לפסח. בסוף גם אליהו מגיע לבקר ומברך אותנו .
עם צעירים הייתי עושה אותו דבר, רק יותר קצר ועם יותר שירים ופחות מלל.
אני אוהבת את חג הפסח, והדבר הכי חשוב זה להכין את הילדים לליל סדר שיהיה עם המשפחה, ככה שידעו מה הולך להיות בו וייקחו חלק פעיל .
שירים וסיפורים למערך בנושא חג הפסח:
- ארבעת האחים/ נעמי שמר
- עבדים היינו/ אריאלה סביר (לבנה על לבנה)
- עשר המכות/ מתוך סבא טוביה
- משה בתיבה
- ניצנים נראו בארץ
- פנה הגשם
- כל שירי פסח הקלאסיים
- סיפור יציאת מצרים בגרסאות שונות
- אגוז של זהב
- כותנת פסים
- חד גדיא
במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש: לחצי כאן
אני אוהבת את חג הפסח, והדבר הכי חשוב זה להכין את הילדים לליל סדר
שיהיה עם המשפחה, ככה שידעו מה הולך להיות בו וייקחו חלק פעיל.
הכותבת היא חמוטל לחמן,
מפתחת גישת ׳האמת בחינוך׳. בעלת תואר ראשון בחינוך ותואר שני בחינוך לגיל הרך. אשת חינוך למעלה מ-22 שנה.
מובילה את קהילות ׳האמת בחינוך׳ לאנשי חינוך והורים.
מפתחת מסלולי הכשרה לחינוך משלים לאנשי חינוך והורים שמטרתם להעצים את הילד, להעלות את הביטחון האישי ולהשיג את רצונותיו.
לרעיונות ומערכים נוספים היכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:
https://hamutallachman.co.il/