מערך שנתי בנושא מנהיגות ומנהיגים

את נושא המנהיגות אפשר לפתח לתחומים שונים, גם מנהיגים בעולם, גם מנהיגות נשית, גם מנהיגות הורית וגם מנהיגות חברתית. זו הזדמנות טובה לעלות ולהרים דווקא את הילדים המופנים שנחבאים אל הכלים, או אילה שפחות מקובלים.

  1. אני היית מתחילה מלשאול את הילדים מהי מנהיגות בעיניהם (לעבודה בתואר שני שלי אני שאלתי ילדים בני 4 והם ידעו לענות תשובות מאוד יפות). הגננת כותבת את מה שהם אמרו ואז שואלים אותם האם הם מכירים מנהיג?
  2. הייתי מביאה הגדרה מילונית של המילה “מנהיג” ורואה עם הילדים האם זה מה שהם אמרו, האם זה דומה או שונה?
  3. במפגש הבא אפשר לדבר על מנהיגים בתורה ולראות מה היו התכונות שנדרשו למנהיגות בסיפורי התורה?
  4. אחרי שדיברנו על תכונות המנהיגות, אפשר לשחק עם הילדים “המלך אמר” כשכל פעם ילד אחר הוא המלך.
  5. במפגש הבא מדברים על מנהגים פוליטיים. אילו מנהיגים הילדים מכירים? מה שונה בין המנהיגים השונים? מה התכונות שיש למנהיגים פוליטיים ובמה הן שונות או דומות למנהיגים מהתורה?
  6. אחרי שדברנו על פוליטיקה ועל תורה- אפשר לדבר עם הילדים על סוגי שילטון (מונרכיה, דיקטטורה, דמוקרטיה). אפשר לשאול את הילדים האם כל מי שעומד בראש מדינה הוא מנהיג? האם בכל סוג של שילטון יש מנהיגות? האם רק מי שעומד בראש הוא מנהיג או גם היועצים והשרים הם מנהיגים?
  7. מה הם תפקידיו של המנהיג? האם מנהיג חייב לדאוג לאחרים? האם מנהיג צריך לדאוג קודם כל לעצמו? האם למנהיג מגיעות זכויות שלאחרים לא? האם מנהיג צריך להיות צנוע? האם מנהיג צריך להוות דוגמא אישית?
  8. אפשר לדון עם הילדים האם הם רוצים להיות פוליטיקאים או מנהיגים ואם כן מה הם היו רוצים לשנות או מה הם היו עושים בתור מנהיגים?
  9. יושבים ביחד כל ילדי הגן וחושבים מה הם היו רוצים לשנות (זה יכול להיות בחינוך, יכול להיות בעיר שהם גרים בה) אחרי שנבחר דבר אחד מבררים מי אחראי על התחום הזה- האם זה ראש העיר? האם זה שייך למחלקת החינוך? האם שייך לראש הממשלה? לשר התחבורה? אחרי שביררו יושבים וכותבים לו ביחד מכתב עם הבקשה שלהם, מקווים שיענה (חשוב להסביר לילדים שהפוליטקאים עסוקים ומקבלים הרבה פניות ויכול להיות שלא יענו, אבל במידה שהם עונים זה מאוד משמח את הילדים).
  10. משחק המנהיגים- שמים תמונות של כל מיני מנהיגים והילדים צריכים למיין למנהיגים מהתורה ומנהיגים מהפוליטיקה ומי שזוכר גם להגיד עליהם משהו שמאפיין אותם.
  11. שאלה לדיון (עדיף בקבוצה קטנה) האם נולדים מנהיגים או האם אפשר ללמוד להיות מנהיגים? את התשובות של הילדים אפשר לתלות בגן.
  12. האם חייבים להיות פוליטיקאים או דמויות מהתנ”ך על מנת להיות מנהיגים? אילו מנהיגים הם מכירים בסביבתם (במידה והם עונים גננת, מורה בחוג ריקוד, הורים, מדריך טיולים) מפתחים איתם את שיחה על מה הופך את האנשים האלו למנהיגים?
  13. מנהיגי מחאה- מספרים לילדים על אנשים שלא היו מרוצים ממצב מסוים והחליטו למחות על כך וסחפו אחריהם הרבה אנשים ובכך שינו את העולם (נלסון מנדלה, גנדי, מרתין לותר קינג, הרצל, הפנתרים השחורים, מחאת האוהלים ועוד…) אפשר לחלק את הילדים לקבוצות ושכל קבוצה תחקור על מחאה מסוימת ועל המנהיג שהתחיל את המחאה ומה היו תוצאותיה.
  14. מנהיגות נשית- מדברים ומספרים לילדים שפעם לנשים לא היו זכויות הן לא יכלו להיות פוליטיקאיות או ללמוד, והם נלחמו על מנת לשנות את זה- נותנים כל מיני מקצועות ופעילויות שלנשים אסור היה לעשות, אבל לא אומרים להם שאסור היה להם לעשות את זה והילדים צריכים לנחש האם זה היה פעילויות לגברים או לנשים.
  15. בקבוצה קטנה דנים עם הילדים האם נשים באמת לא יכולת להילחם, לנהוג וללמוד. אפשר לתת לכל ילד חוט וחרוזים צבעוניים, הגננת אומרת פעילויות ומקצועות שונים וכל ילד על פי החלטתו משחיל: אם הוא חושב שרק נשים יכולות לעשות את הפעלות הזו הוא שם חרוז צהוב, אם רק גברים אז הוא שם חרוז ירוק ואם הוא חושב שגם גברים וגם נשים יכולות לעשות את זה אז הוא שם חרוז בצבע סגול. כשסיימנו להקריא את כל הפעילויות והמקצועות רואים אצל כל ילד איזה צבע שולט.
  16. מספרים לילדים על נשים ששינו את העולם (מרי קארי, רוזה פארקס, רות ביידר גינסבורג, קוקו שאנל, אליס מילר, אמליה ארהארט, גולדה מאיר, מרגרט ת’אצר ועוד הרבה אחרות). אפשר לתת לכל שני ילדים לחקור על אישה מסוימת ובכל פעם זוג אחר מספר על האישה שהוא חקר ומה היא שינתה בעולם.
  17. שואלים האם מדענים וממציאים שהמציאו המצאות שבזכותם יותר קל ונוח היום או שההמצאות שלהם שינו משהו בעולם הם מנהיגים? אפשר ללמוד עליהם ועל מה הם שינו בעולם, איך זה שיפר או השפיע על העולם (אלברט אינשטיין, האחים רייט, אלכסנדר בל, סטיב ג’ובס, מארק צוקרברג, עדה יונת ועוד).
  18. שימה לילדים- מדברים עם הילדים על מה הם היו רוצים לשנות בעולם? מחפשים משהו שהוא פרקטי והילדים יכולים לעשות כבר עכשיו (כמו לשמור על ארץ ישראל נקייה, למחזר ולדאוג לכדור הארץ, לדאוג לאזרחים ותיקים וכו’) וכל ילד צריך להבטיח להשתדל ולעשות לפחות פעם בשבוע משהו למען הנושא שנבחר.
  19. הורים מנהיגים- מתחילים מלשאול את הילדים האם ההורים הם מנהיגים? האם כל הורה מעצם היותו הורה הוא מנהיג? או שרק הורה בעל תכונות מסוימות הוא מנהיג? האם הילדים מעדיפים הורה שהוא מנהיג או הורה שהוא לא מנהיג? אילו תכונות יש להורים שלך שבגללם את מקשיב להם? על מה היית רוצה שההורים שלך יחליטו ועל מה היית רוצה להחליט לבד? איזה מן הורה היית רוצה להיות?
  20. שבוע המנהיגות- לכל ילד במהלך השנה יש שבוע בו הוא המנהיג בגן (הייתי מתחילה דווקא מהילדים המופנמים או מאילו שקצת קשה להם חברתית) בשבוע הזה הילד מלמד את הילדים משחק שהוא אוהב, מעביר להם פעילות שהוא אוהב במיוחד, אם יש משהו שצריך לבחור אז הוא בוחר, מכניס את הילדים לגן, מפריד בין ילדים רבים ועוד פעילויות שקשורות לתפקידם של המנהיגים.

סיפורים על הנושא:

  • כשאהיה ראש ממשלה / נרי אלומה
  • אין זו אגדה / רחלי פליישון
  • להיות מנהיגה / רחלי פליישון
  • בגדי המלך החדשים / הנס כריסטיאן אנדרסן
  • המנצחים / דיויד מקי
  • מעלה הקרחות / יוסי אבולעפיה ואפרים סידון
  • קטנות גדולות וקטנים גדולים- סדרת ספרים שכל אחד מהם עוסק במנהיגה או מנהג אחרים
  • סדרת ממציאים ומגלים- סדרה לילדים על גדולי המדענים / תמר כוכב ותמר שם טוב.
  • ואני אומרת לא – סיפורה של רות ביידר גינסבורג / דבי לוי
  • סיפורי התנך.


שירים על הנושא:

    • אדוני ראש העיר / עוזי חיטמן
    • בנימין זאב / רבקה מיכאלי
    • בן גוריון / להקת פיקוד מרכז
    • אליעזר בן יהודה / מתי כספי
    • הבלדה על משה יואל סלומון / אריק איינשטיין
    • מכתב למנהיג / ילדי הפסטיגל
    • עולם אחר / ילדי הפסטיגל
    • זה אתה / יהורם גאון
    • כל הכבוד / יהורם גאון
    • דויד ושאול / אהוד בנאי
    • דרך המלך / גילי נתנאל
    • שיר על שאול / אילן ואילנית
    • אני ואתה / אריק איינשטיין
    • דמוקרטיה / קזבלן
    • מלך הקופים / ספר הג’ונגל
    • משתגע כבר מלך להיות / מלך האריות
    • מלך העולם / שלמה ארצי
    • דפני דפני / ג’ירפות
    • זה סימן בשבילי / ערוץ הילדים
    • זה לא כל כך פשוט להיות כאן ילד / פסטיגל

במיוחד בשבילכן, הכנתי רשימת השמעה להפעלה נוחה ומהירה של השירים בזמן מפגש:
לחצו כאן

 

מנושא המנהיגות אפשר לצאת לכל כך הרבה נושאים אחרים
והכי חשוב- זה נושא שנותן לנו לקדם ולהעצים את הילדים.

 

לרעיונות ומערכים נוספים הכנסי לאתר של גישת האמת בחינוך:

Leave a Reply

שתפו עם החברים שלכם